پاورپوینت شبدر ایرانی 19 اسلاید

پاورپوینت شبدر ایرانی 19 اسلاید

مقاله در مورد گیاه شبدر ایرانی

پاورپوینت شبدر ایرانی نحوه کاشت و مشخصات نام علمی گیاه

زراعت غلات علوفه ای
موضوع مقاله : پاورپوینت شبدر ایرانی (Persian clover)
Trifolium resupinantum Leguminosae

گیاه علوفه ای مرغوب ازخانواده بغولات جهت تهیه علوفه سبز و خشک که در تناوبهای زراعی باغات و یا بصورت کود سبز استفاده می شود.
دوره رشد : این گیاه را در اواخر زمستان و اوایل بهار زمانی که هیچ گیاه دیگری شروع به رشد نکرده می توان به عنوان علوفه استفاده کرد .

مشخصات گیاه شناسی شبدر ایرانی

مشخصات گیاه شناسی شبدر ایرانی
گیاهی یکساله
اکثراً زمستانه
دارای ساقه های راست و افراشته
برگه های آن به طول ۱-۲٫۵ سانتیمتر تخم مرغی شکل .
گل آذین آن به پهنای ۱-۱٫۵ سانتیمتر با گلهای زیاد .
طول دمگل ۱/۵ تا ۵ سانتیمتر
جام گل ۶ – ۱۰ ساتیمتر

در ایران دارای ۳ واریته به شرح زیر است :

  1. Majus : با برگه هایی به طول ۳ تا ۵ سانتیمتر جام گل به طول ۸ – ۱۰ میلیمتر.
  2. Resupinatum : گل آذین در مرحله میوه به قطر ۱٫۵ – ۳ سانتیمتر .
  3. Microcephalum : گل آذین در مرحله میوه ۰٫۷ – ۱ سانتیمتر.

نام علمی گیاه شبدر ایرانی

نقاط زیر کشت در ایران
استانهای غربی و شمالی :
آذربایجان، گیلان ، مازندران
همدان ، کردستان ، لرستان
فارس ، کهکیلویه و بویر احمد
و تقریباً اکثر استانهای کشور

ارقام شبدر ایرانی جهت رشد کامل ( تولید بذر ) به سرمای زمستانه احتیاج دارد .

تهیه بستر جهت کشت بذر گیاه شبدر ایرانی
مناسب ترین خاک برای کاشت آن خاک های مرطوب، سنگین با درصد قلیایی پائین ( خاکهای حاصلخیز با PH=6 ).

عملیات کشاورزی تهیه بذر شبدر ایرانی
باید زمین را شخم و سپس دیسک زده.
روشهای آبیاری به صورت نشتی یا بارانی .
عمق کاشت : به علت ریزی بذرها باید کم باشد تا باعث خفگی بذرها نشود .

مقاله در مورد شبدر

مقاله در مورد شبدر

نکات طلایی زراعت شبدر ایرانی

شبدر ایرانی گیاهی است یکساله که در اوایل بهار و اواخر زمستان تولید علوفه می نماید. بذر شبدر ایرانی در پاییز کاشته می شود. و با آغاز بهار رشد این گیاه شروع می گردد و تولید دمگل های ظریف و راستی می نماید. شبدر ایرانی در طول مدت بهار تولید علوفه می کند و در اواخر بهار یا اوایل تابستان با اتمام رشد، تولید بذر می نماید.

اهمیت شبدر ایرانی در رشد سریع آن است. این گیاه از انواع علوفه مرغوب بوده و می توان آن را به صورت چرای مستقیم، .تهیه علوفه سبز یا خشک، تهیه سیلو، استفاده در کشت مخلوط . و تهیه مراتع غنی و همچنین اصلاح خاک مورد استفاده قرار داد.

شبدر ایرانی

سازگاری

شبدر ایرانی خاک های سنگین و مرطوب را دوست داشته و در دره های جنوب ایران یافت می شود. و خاک های شنی، زیاد مناسب رشد آن نمی باشد. گرچه این شبدر پاییزه است ولی مقاومت زیادی نسبت به سرمای زمستان نشان نمی دهد. بهترین خاک برای رشد و نمو این شبدر خاک های زراعی حاصلخیز است. و چنانچه اوایل رشد مصادف با آب و هوای گرم و خشک گردد، رشد آن ضعیف می گردد. بستر این شبدر شبیه بستر چمن باید کوبیده باشد. این نوع شبدر را معمولا به صورت بذرپاش می کارند.

تهیه زمین

به طور معمول، شبدر ایرانی را در خاک هایی که قبلا گیاهان خانواده غلات در آن کشت گردیده، بذرکاری می نمایند. مناسب ترین خاک برای کشت آن خاک های مرطوب، سنگین با قلیاییت کم یا اسیدی متوسط می باشد. برای تهیه بستر بذر باید زمین را شخم و دیسک زده و سپس اقذام به کشت نمود. و در صورتی که نیاز به آبیاری باشد، می توان از روش های آبیاری نشتی یا بارانی استفاده نمود. در بیشتر موارد، کشت بذر به صورت بذرپاشی صورت می گیرد. عمق کاشت به علت اینکه بذرها خیلی ریز می باشند باید کم باشد تا باعث خفگی بذر نشود.

پاورپوینت شبدر ایرانی نحوه کاشت و مشخصات نام علمی گیاه

زمان کاشت و میزان بذر

کشت بذر در پاییز در زمین هایی که بستر آماده نگردیده، قبل از بارندگی های پاییزه انجام می گیرد. ولی در کشت هایی که زمین قبل از کاشت آماده شده در اوایل پاییز،. به میزان ۵ تا ۸ کیلو بذر، با آبیاری مناسب کشت می گردد.

آبیاری

دفعات آبیاری در شبدر ایرانی متغیر بوده و به تعداد چین و چگونگی مصرف بستگی دارد. در استان هایی که بارندگی بهاره به اندازه کافی و با پراکندگی مناسب باشد. در کشت پاییزه، بین ۴ تا ۶ مرتبه آبیاری می نمایند، لیکن در کشت های بهاره نیاز به آبیاری بیشتری بوده و باید توجه داشت. که کشت بهاره آن کمتر از ۱۰% می باشد.

نحوه کاشت شبدر ایرانی

بیماری ها و آفات

شبدر ایرانی به دلیل کشت در پاییز، سریع الرشد بودن، تعداد چین ها و زمان رشد آن که تقریبا در هوای معتدل می باشد. دارای بیماری و آفات بسیار کمی بوده و ضرر اقتصادی زیادی به محصول وارد نمی نمایند.

طی گزارش های گوناگون از استان ها، آفاتی از قبیل برگ خوارها، شته ها، سرخرطومی . و بیماری هایی مانند لکه قرمز برگ، سفیدک لکه قهوه ای و آجری مشاهده گردیده است.

مشخصات سیستماتیک شبدر

در شبدر ایرانی، تعداد ژنوم پایه جنس تریفولیوم برابر هشت (۸=x) است و از نظر ژنتیکی یک دیپلوئید خودگشن است. اگر چه در یکی از منابع مدارک محکمی درباره دگرگشن بودن گیاه ذکر شده است.

اکوتیپهای معروف شبدر ایرانی

شبدر ایرانی دارای اکوتیپ‌های زیادی است که نام هر اکوتیپ از نام منطقه کاشت آن گرفته شده است. از جمله این نامها می‌توان به هفت چین استان مرکزی (شاندز)، هفت چین اناج، یک چین و دوچین کرمانشاه، . قورچی باشی، الشتر لرستان، هراتی بروجرد، سوریان آباده، اقلید فارس، لردگان چهارمحال و بختیاری و … اشاره نمود.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 19

فرمت فایل: پاورپوینت