بازاریابی بنادر مفهومی کلان در صنعت حمل و نقل است که به بهبود و ترویج خدمات بنادر و فرآیند بارگیری و تخلیه در بنادر میپردازد. این عملیات شامل تبلیغات، استراتژیهای بازاریابی، و ترویج فعالیتهای بنادر به منظور جلب کشتیرانی و تجارت بینالمللی است. هدف اصلی بازاریابی بنادر، افزایش ترافیک کالاها و بهبود شرایط خدمات در بنادر است. این تجارت پرکشش میتواند به توسعه اقتصادی مناطق ساحلی و افزایش تبادل کالاها در سراسر جهان کمک کند.
مقدمه
در بررسی حمل و نقل دریایی،توجه به سه بخش زیر ضروری است:
- شناور: به عنوان وسیله حمل و نقل.
- کالا: آنچه که باید حمل شود.
- بندر: واسطهای بین حمل و نقل دریایی و زمینی.
یک رابطه مستمر وجود دارد که همیشه بین شناور، کالا و بندر وجود دارد. یعنی شناور ممکن است به دنبال کالا باشد یا کالا به دنبال شناور. بندر هم به عنوان واسطهای بین حمل و نقل دریایی عمل میکند.
بنادر در یک محیط کاملاً رقابتی فعالیت میکنند و به همین دلیل اهمیت بازاریابی در مدیریت و توسعه بنادر در اکثر بنادر جهان تشخیص داده شده است. رقابت فزاینده بین بنادر مختلف به جهانی شدن حمل و نقل و ارتباطات مرتبط با آن مرتبط است.
بازاریابی یک فرآیند برنامهریزی مفاهیم، قیمتگذاری، تبلیغات و توزیع کالاها و خدمات است که تغییراتی در اهداف فردی و سازمانی به همراه دارد. در بنادر، بازاریابی شامل فعالیتهای مرتبط با تحقیق در بازار و تحلیل آن میشود. فعالیتهای تحقیقی به تجزیه و تحلیل بازار، تعیین استراتژی و تنظیم اهداف بنادر کمک میکند. سپس در مرحله اجرا، از ابزارهای بازاریابی برای دستیابی به اهداف استفاده میشود.
فهرست مطالب
مقدمه
تجزیه و تحلیل وظایف و کارکردهای مربوط به بازاریابی
جمع آوری اطلاعات
انجام تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت(swot)
تعریف استراتژی بازاریابی
قیمت گذاری در بندر
منبع