مقدمه:
کسب و کار یکی از پدیدههای بنیادی و حیاتی در جوامع امروزی است که به فعالیت هایی گسترده از جمله خرید و فروش، تولید، توزیع، و ارائه خدمات بهمنظور کسب درآمد و سود میپردازد. از آنجا که این عبارت گستره وسیعی از فعالیتها و حوزهها را دربرمیگیرد، اهمیت مطالعه و درک اصول و مفاهیم مرتبط با کسب و کار برای اشخاصی که قصد ورود به این عرصه را دارند، بسیار ضروری است.
در این مقاله به تبیین ویژگیها و مشخصات اساسی کسب و کار، فرآیند کسب و کار، انواع کسب و کار بر اساس قلمرو فعالیت، مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، موارد اجرایی و مالی، مدیریت بهره وری، و اصول مهم مدیریت کسب و کار پرداخته خواهد شد.
همچنین به بررسی ابعاد مختلف بازاریابی ، مدیریت هزینه، مسائل مرتبط با صادرات، و اصول حسابداری کسب و کار خواهیم پرداخت. در نهایت مقاله به بررسی مهارتهای ضروری برای موفقیت در کسب و کار خواهد پرداخت.
برخورداری از دانش و درک نیازهای بازار، استفاده از فناوریهای نوین، مدیریت هوشمندانه منابع، و توسعهی استراتژیهای بازاریابی اثربخش، از جمله عناصری هستند که در موفقیت کسب و کار تأثیرگذار میباشند. در ادامه مقاله به بررسی این جوانب و ابزارهای کلان مدیریت کسب و کار خواهیم پرداخت.
فهرست مطالب
کسب و کار (Business)
ویژگیهای کسب و کار
مشخصات ایده کسب و کار
منابع ایده کسب وکار
ایده یابی برای خلق محصول جدید
حوزه های اصلی کسب و کار
انواع کسب و کار بر اساس قلمرو فعالیت
فرآیند کسب و کار چگونه آغاز می شود؟
مدل کسب و کار
نمودار سیکل زندگی کسب و کار
برخی از دلایل شکست محصولات و خدمات جدید
طرح کسبو کار چیست؟
چرا طرح کسب و کار تهیه می کنیم؟
اجزای اصلی طرح کسب و کار (برنامه تجاری)
محتویات یک طرح کسب و کار یک صفحه ای
منطق برنامه بازار
برنامه بازار
برنامه عملیاتی و اجرایی
برنامه مالی
ریسک عملیات
بازاریابی
محصول
قیمت
استراتژیهای قیمت گذاری
ارتقاء و توسعه ، تبلیغات (Promotion)
دلایل انجام تبلیغات
میزان بودجه تبلیغاتی
انواع تبلیغات
رسانه های تبلیغاتی
کانالهای توزیع محصول
نام ونشان تجاری
صادرات
امور مالی کسب و کار
معادله اصلی حسابداری
مدیریت هزینه
اصول هشتگانه مدیریت کیفیت جامع
چرخه دمینگ
مهارت های ضروری برای موفقیت کسب و کار
تعابیــر مختلف از بهره وری
مدیریت بهره وری
دلایل هدر رفتن مواد
نقش الگوهای مدیریت در بهره وری نیروی انسانی