پاورپوینت کارگاه آموزشی کایزن

پاورپوینت کارگاه آموزشی کایزن

پاورپوینت کارگاه آموزشی کایزن Kaizen یک ابزار آموزشی است که به شرکتها و سازمانها کمک می کند تا مفاهیم و روش های بهبود مستمر به کارکنان خود آموزش دهند. این پاورپوینت شامل اطلاعات جامع و تصاویر آموزشی است که به تبیین مفاهیم کایزن (بهبود مستمر) و روش های اجرای آن می پردازد تا کارکنان بتوانند بهبودهای موثری در فرآیند های کاری ایجاد کنند.

کایزن چیست؟

کلمه کایزن یک کلمه ژاپنی به معنای “تغییر برای بهتر شدن” است. در انگلیسی، Kaizen به “بهبود” ترجمه شده و شامل فرآیندهای بهبود کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود. در تولید و مدیریت ناب، کایزن به ایده‌های طوفان فکری و اجرای فعالیت‌های روزانه اشاره دارد که به طور مداوم فرآیندها را بهبود می‌بخشد. این شامل همه کارمندان می‌شود؛ از رده‌های بالاتر گرفته تا کارگران کارخانه.

هدف Kaizen این است که با بهبود فرآیندها و برنامه‌های استاندارد شده فعلی برای حذف ضایعات و افزایش کارایی، فرآیندهای تولید را “ناب” کند. کایزن گاهی اوقات به عنوان بخشی از برنامه عمل و بخشی از فلسفه نامیده می‌شود. برنامه‌های اقدام شامل سازماندهی گروه‌ها یا تیم‌های متمرکز و رویدادهایی است که برای بهبود مناطق خاص در سازمان تنظیم می‌گردند. تیم‌ها باید شامل کارکنان از همه سطوح باشند و به شدت بر روی کارمندان در کارخانه تمرکز کنند.

فلسفه کایزن شامل ایجاد یک فرهنگ در محل کار است که مشارکت فعال در پیشنهاد بهبود و به کارگیری استانداردهای جدید را تشویق می‌کند. برای اینکه یک شرکت تولیدی واقعاً ناب ​​باشد، این فلسفه باید هم برای مدیران سطح بالا و هم برای کارمندان کارخانه تبدیل به روشی برای تفکر شود.

ممکن است اصطلاح «کار استاندارد» (Standard Work) را شنیده باشید. کایزن دست به دست این مفهوم می‌دهد. کار استاندارد، فرآیندهای فعلی یا بهترین شیوه‌ها را تشریح می‌کند، در حالی که کایزن سعی دارد این فرآیندها را بهبود بخشد. کار استاندارد به عنوان یک سند زنده در نظر گرفته می‌شود که کایزن به طور مداوم آن را بهبود می‌بخشد. بیایید نگاهی به انواع مختلف کایزن بیندازیم، نحوه رویکرد پیاده‌سازی کایزن در فرآیندهای موجود و اینکه چگونه کایزن می‌تواند با حذف ضایعات برای سازمان شما مفید باشد را بررسی کنیم.

انواع کایزن

راه‌های متعددی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان کایزن را در سازمان اعمال کرد. برخی از آن‌ها رویکردهای کوتاه مدتی هستند که به سرعت اتفاق می‌افتند و برخی دیگر برنامه‌ریزی استراتژیک‌تری را در قالب یک رویداد کایزن انجام می‌دهند.

کایزن نقطه‌ای (Point Kaizen)

پوینت کایزن به لطف رویکرد سریع و حداقل برنامه‌ریزی که نیاز دارد، روشی بسیار محبوب برای اجرای این فلسفه است. هنگامی که فردی متوجه یک فرآیند خراب یا اقدام نادرست گردد، بلافاصله به آن رسیدگی شده و اقداماتی برای اصلاح مشکل انجام می‌شود. یک مثال از پوینت کایزن ممکن است سرپرستی باشد که بازرسی انجام می‌دهد و متوجه نقص در تجهیزات یا تاخیر در یک فرآیند می‌شود. سپس ممکن است از مدیر طبقه بخواهد که یک کایزن سریع برای رفع مشکل انجام دهد.

سیستم کایزن (System Kaizen)

نقطه مقابل پوینت کایزن، سیستم کایزن برای رسیدگی به مشکلات سطح سیستم در یک سازمان است. این یک روش برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان‌یافته، سطح بالایی می‌باشد که به منظور تولید چندین رویداد کایزن برنامه‌ریزی‌شده در یک دوره زمانی طولانی انجام می‌گردد.

کایزن خطی (Line kaizen)‌

به استفاده از تکنیک‌ های ناب در هر دو بخش یا فرآیند بالادستی و پایین‌دستی اشاره دارد، بنابراین خطی بین این دو تشکیل می‌شود. به عنوان مثال، یک رویداد کوتاه مدت Kaizen ممکن است در بخش برنامه‌ریزی و تدارکات اجرا شود. برنامه‌ریزی در بالادست تدارکات است که مستقیماً بر آن تأثیر می‌گذارد.

کایزن مسطح (Plane Kaizen)

به جریان‌های ارزش (چند خط که به هم متصل شده‌اند) نیز گفته می‌شود و یک سطح بالاتر از کایزن خطی است. جریان ارزش از بخش‌های سنتی سازمان چشم پوشی می‌کند و آن را در خطوط تولید (جریان‌های ارزش) ساختار می‌دهد. به عبارت دیگر، تغییرات در یک خط در خطوط و/یا فرآیندهای دیگر پیاده‌سازی می‌شود.

رقابت

چگونه می‌توان همانند یک شرکت در کلاس جهانی و پیشرو، محصولات خود را با قیمت و کیفیت رقابتی و زمان تحویل مناسب در بازارهای جهانی عرضه کرد؟

تولید ناب

تولید ناب در واقع یک فلسفه و نگرش است که درصدد حذف و از بین بردن هرفرآیند اضافی از مرحله تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتا فروش است که ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند.

دلایل تاکید بر تولید ناب

  • نیاز به رقابت موثر در اقتصاد جهانی
  • فشار از طرف مشتریان برای کاهش قیمتها
  • نیاز به استانداردسازی فرایندها برای دستیابی به نتایج مورد انتظار
  • افزایش دائمی انتظارات مشتری

مفاهیم کلیدی تولید ناب

  1. نظام آراستگی
  2. استاندارد کردن کارها
  3. ایجاد مسیر موثر
  4. کاهش میزان تولید مرحله ای
  5. کارگروهی
  6. کیفیت در منبع
  7. انبار کردن در محل مصرف
  8. دگرگونی و استقرار سریع ماشین الات تولیدی
  9. جریان سلولی
  10. نگهدار بهره ور جامع
  11. کایزن
  12. نظام پیشنهادات

فهرست مطالب پاورپوینت کارگاه آموزشی کایزن

رقابت
تولید ناب
مفاهیم کلیدی تولید ناب
مشخصه های تولید دستی
مشخصه های تولید انبوه
اتلاف ها……
هدف گذاری در تولید ناب
نقاط ضعف تکنیک ناب
سیاستهای اصلی تولید ناب
مقایسه سازمان ناب با تولید انبوه
اتلاف چیست ؟
انواع اتلاف
نظام آراستگی و ساماندهی محیط کار
معادل انگلیسی وفارسی واژه های ژاپنی
تمام تکنیک های 5S تدبیر است
ارتباط 5S با چهارمقوله اصلی
اهداف(نتایج قابل دستیابی با 5S)
5sو ارتباط با بهبود مستمر
اصول 5s
جداول ساماندهی
پرسش های اساسی برای انجام ساماندهی (S1)
(S1)شناسایی موقعیت اقلام غیر ضروری
مفهوم نظم وترتیب  (S2)
تکنیک «5W» و«2H» درنظم وترتیب (S2)
(S2)  هدف اصلی نظم وترتیب
(S2) جدول جای دهی ونگهداری اشیاء مورد استفاده
پاکیزه سازی ، پاکیزه نگهداری (S3)
(S3) مفهوم نظافت
مفهوم استانداردسازی (S4)
استاندارد سازی (S4)
آسان سازی قواعد استاندارد سازی (S4)
(S4) تاکید روی مدیریت دیداری
مفهوم فرهنگ سازی (S5)
نقش آموزش در فرهنگ سازی (S5)
دوشاخص اصلی فرهنگ سازی
راهکارهای اجرایی برای فرهنگ سازی
سطوح عملیاتی و اجرایی
کایزن چیست
تاریخچه نظام پیشنهادات
تعداد پیشنهادات شرکتهای دنیا
پیشنهاد
تعریف نظام پیشنهاد
مراحل اجرای کایزن عملی
اصول بیست گانه مدیریت در کایزن
محرک خلاقیت
کار تیمی یا تیم کاری
عوامل موفقیت نظام پیشنهادات
دسترسی آسان
فرایند نظام پیشنهادات
روش اجرایی نظام پیشنهادات
ارکان نظام پیشنهادها
شاخص های نظام پیشنهادات
انواع اقدامات
پیشنهاد یا بیان مشکل
توضیحات
نمونه ای از موضوعات مطرح در نظام پیشنهادات
استراتژیهای اجرائی نظام پیشنهادها

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 88

فرمت فایل: پاورپوینت