مدیریت و اندازه گیری عملکرد

مدیریت و اندازه گیری عملکرد

مدیریت و اندازه گیری عملکرد بیمارستان، عامل کلیدی در ارتقاء خدمات بهداشتی است. ارزیابی دقیق و رصد پیوسته عملکرد بیمارستان باعث بهبود فرآیندها، کاهش زمان انتظار، افزایش رضایت بیماران و بهبود کیفیت خدمات می‌شود. این تجزیه و تحلیل داده‌ها اطلاعات قابل استفاده‌ ای را در اختیار مدیران قرار می‌ دهد تا تصمیمات بهتری بگیرند. استفاده از نرم‌افزارها و فناوری به‌ روز، این فرآیند را تسهیل می‌کند.

مقدمه ای بر کاربرد شاخص های عملکردی

عملکرد چیست؟

  • عملکرد به عنوان یک مفهوم چالشی و پیچیده
  • ذی نفعان متفاوت (مصرف کنندگان، ارائه دهندگان، دولت و … ) با علایق و اولویت های متفاوت
  • به سختی اندازه گیری می شود.
  • قبل از دهه 1980 اندازه گیری عملکرد بندرت صورت می گرفت.
  • با افزایش فشار از جانب افکار عمومی برای پاسخگویی، به اندازه گیری عملکرد توجه بیشتری شد.
  • اطلاعات سخت (hard information) در مورد شاخص های عملکردی
  • اطلاعات نرم (soft information) (داده های کیفی مثل دیدگاه کارمندان)
  • یک ارزیابی عملکرد فقط با یک معیار اندازه گیری نیازهای تمامی استفاده کنندگان نهایی را برآورده نمی کند

کیفیت مراقبت

درجه ای که خدمات سلامت برای تک تک افراد یا کل جامعه احتمال دستیابی به نتایج سلامت مورد انتظار را افزایش می دهد و در راستای دانش حرفه ای حاضر نیز می شود.

می تواند به ابعاد مختلفی بر اساس جنبه های ارزیابی مراقبت تقسیم شود. دونابدیان (1987)

کیفیت مراقبت درمانی

  • کیفیت مراقبت مورد توجه اکثر سیستم های مراقبت سلامت است
  • اهمیت ارزیابی کیفیت مراقبت برای ارائه دهندگان ، سیاست مداران (وضع کنندگان قوانین) و خریداران در حال افزایش است.
  • در سالهای اخیر، ارائه دهندگان خدمات برای ارتقا کیفیت به پزشکی مبتنی بر شواهد توجه نموده اند.
  • خریداران خدمت به موضوع هزینه اثر بخشی مراقبت سلامت توجه کرده اند.
  • در بیشتر کشورها هیچ سیستم اجباری برای ردیابی (tracking) کیفیت مراقبت ارائه شده به شهروندان وجود ندارد.

فهرست مطالب

عملکرد چیست؟
کیفیت مراقبت
کیفیت مراقبت درمانی
سه سوال اساسی
مدیریت عملکرد
تمرکز بر مدیریت عملکرد
اندازه گیری عملکرد و چرخه مدیریت
داده – اطلاعات
ویژگی های سیستم مدیریت عملکرد
پیش نیازهای ضروری
ارزیابی نیازها
کارمندان چه می خواهند؟
عناصر و نتایج
اصول سیستم مدیریت عملکرد
مشکلات اندازه گیری عملکرد
NHS چارچوب ارزیابی عملکرد سیستم
انواع اندازه گیری عملکرد بیمارستان
تعریف شاخص ها
تعاریف شاخص ها
استفاده از شاخص های عملکردی
شاخص های از کجا می آیند؟
استفاده کنندگان متفاوت و استفاده از شاخص ها
ایجاد PI ها
انتخاب شاخص ها
چگونه یک مدل برای ارزیابی عملکرد بیمارستان ایجاد کنیم؟
شاخصهای PATH
10 معیار برای برنامه های ارزیابی عملکرد
وی‍ژگی شاخص ها
معیار برای ایجاد شاخص های عملکردی قوی
استفاده از مجموعه ای متعادل (منطقی) از شاخص ها
شناسنامه شاخص
ایجاد شاخص های کاری
مقاصد
ویژگی های مقاصد
کارت امتیازی متوازن (Balanced Scorecard)
کارت امتیاز متوازن چیست؟
BSC به عنوان یک سیستم اندازه گیری
دیدگاه آموزش،نوآوری و ارتقاء
دیدگاه فرآیند (خدمات) داخلی
دیدگاه مالی
دیدگاه مرتبط با مشتری
BSC یک سیستم مدیریت استراتژیک
تفسیر با BSC
BSC بعنوان یک ابزار ارتباطی
اهداف
آموزش و ارتقاء
پیشرفت / بهره وری
مشتری / بیماران
مالی
مقاصد کلیدی
کارت امتیازی متوازن
مثال هایی از شاخص های عملکردی به تفکیک واحد های درمانی
امور اداری
امور مالی
دفتر پرستاری
واحد بهداشت و کنترل عفونت
پذیرش مدارک پزشکی
آمار
پزشک معتمد
دفتر کمیته ها
آزمایشگاه
تصویر برداری
داروخانه و انبار دارو
آموزش
فرابری داده ها
تاسیسات
تجهیزات پزشکی
تدارکات
انبار ملزومات
تغذیه
کتابخانه
لنژ
طرح تکریم
دفتر بهبود کیفیت

Performance Measurement Vs. Performance Management
Performance Management vs. Measurement: Difference And Best Practices

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 134

فرمت فایل: پاورپوینت