پاورپوینت پیاده سازی مدیریت دانش
شاید بتوان به درستی ادعا کرد که مهمترین رکن مدیریت دانش، اجرا و پیاده سازی آن در سازمان باشد، چراکه دیگر مطالب مرتبط با مدیریت دانش، همگی به عنوان مقدمهای جهت بسترسازی و استفاده از آنها برای تحقق عملی مدیریت دانش به شمار میروند.
ممکن است، برای آغاز فعالیت دانش در سازمان، پرسشهای بسیاری مطرح شود. به عنوان مثال:
- مدیریت دانش چیست؟
- آیا اسطوره جدیدی است؟
- فرصتها چیستند؟
- منابع مورد نیاز چه هستند؟
- ریسکهای موجود چه مقدار است؟
- از کجا شروع کنیم؟
- چگونه ادامه دهیم؟
- در حال حاضر چه کاری را باید انجام دهیم؟
- و …
در زمینه مدیریت دانش، کار را با کدام طرح آغاز کنیم؟
سازمان ها باید تلاش کنند تا جای ممکن، از فنون و طرحهای موجود دانش به عنوان اهرمهایی برای راه اندازی مدیریت دانش خود استفاده کنند.
با توجه به گوناگون بودن طرح های مدیریت دانش، لازم است تا مشترکات میان این طرحها، شناخته شوند. موارد مشترک در طرحهایی که تاکنون به صورت موفق اجرا شدهاند، عبارتاند از :
- دانش به عنوان موضوع و منبعی استراتژیک از سوی سازمان پذیرفته شده بود،
- همه آنها هدفهایی مشخص داشتند،
- برای راهبری هر طرح فردی مشخص منصوب شده بود،
- منابع انسانی و مالی مشخصی به آنها تخصیص یافته بود و مدیران بیشتر این طرحها، از توانایی صورتبندی و تعریف فعالیتهای خاص و هدفهای مدیریت دانش برخوردار بودهاند.
در تمامی این طرحها، سه هدف کلی زیر دنبال میشود:
- تلاش برای ارتقای فرهنگ و جو دانش در سازمان،
- تلاش برای ایجاد منابع و مخازن دانش
- تلاش برای دسترسی به دانش.
به هرحال، آنچه در تصمیمگیری برای گزینش رویکرد مدیریت دانش اهمیت دارد، یافتن روشی سازگار با فرهنگ سازمان است. بنابراین، مدیران دانش، باید پیش از تصمیمگیری درباره مبنای فعالیت مدیریت دانش خود، فرهنگ سازمانی خویش را بشناسند . آنچه در این زمینه مسلم است، اینکه برای پیشرفت در زمینه مدیریت دانش، معمولاً به جای تمرکز بر یک مقوله، پیگیری چند مقوله در چند جبهه فرهنگی ـ انسانی، فنی و سازمانی کارسازتر است.
فرهنگ دانشگرا، زیربنای انسانی و حمایت مدیریت ارشد، در صدر همه عناصر تعیین کننده قرار میگیرند. سازمانی که این سه شرط در آن حاکم نیست، باید کار مدیریت دانش را در مقیاسی کوچک آغاز کند و هدفهای خود را بر کارایی و کارسازی یک اقدام یا فرایند دانش محور محدود قرار دهد.
در این حالت، پرداختن به طرحهایی نظیر ایجاد جو و فضای دانشی، فراهم آورنده شرایط لازم برای پاگیری برنامههای دانش محور، در مراحل بعدی است.
مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک
در پیاده سازی مدیریت دانش، نخست باید موضوع را با تعیین استراتژی دانش و نیز مدیریت آن و انتخابهای کلیدی که سازمان باید درباره این موضوعات انجام دهد، آغاز کرد. به دیگر سخن آنکه، نخستین اقدام بنیادی در شروع پیادهسازی، ایجاد استراتژی مناسب است.
مدیریت دانش و مزیت استراتژیک
استفاده از دانش برای ایجاد مزیت رقابتی به عنوان بخش مهمی از تعاریفی که در چهارچوب مدیریت استراتژی و برای مدیریت دانش ارائه شده، همواره مورد تاکید قرار گرفته است. به عبارت دیگر، مدیریت دانش به وجود نمیآید، مگر اینکه در آن مزیت رقابتی ایجاد شده باشد و به دست آید. از این رو، لازم است تا میزان ارتباط مدیریت دانش و مزیت رقابتی را به عنوان پرسشی تجربی، مطرح و دنبال کرد. این ارتباط با فرموله کردن استراتژی و اجرای آن مرتبط است.
فهرست مطالب
پیاده سازی مدیریت دانش
در زمینه مدیریت دانش، کار را با کدام طرح آغاز کنیم؟
مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک
مدیریت دانش و مزیت استراتژیک
برخی از عواملی که مدیریت دانش میتواند به وسیله آنها به مزیت رقابتی منجر شود، عبارتاند از
ارتباط قابلیتهای استراتژیک و محور شایستگیها با مدیریت دانش
برنامهریزی استراتژی مدیریت دانش
گامهای لازم برای تعیین برنامه استراتژی مدیریت دانش
ترسیم چشم انداز دانش
چهارچوب مدیریت دانش در شرکت زیمنس
گامهای اصلی اجرای مدیریت دانش
شانزده مرحله/فعالیت بالقوه برای معرفی و پیادهسازی مدیریت دانش
گامها و فعالیتهای لازم برای ایجاد مدیریت دانش
روشهای پیادهسازی مدیریت دانش
مدل مرحلهای پیادهسازی مدیریت دانش، روش «کیم و لی»
مرحلة نوآوری (آغازین)
مرحلة تکثیر
مرحله مجتمعسازی
مرحله شبکه شدن
مراحل پیادهسازی مدیریت دانش و اندازهگیری پیشرفت آن، روش «لوپز»
مراحل پیادهسازی مدیریت دانش و اندازهگیری آن بر پایه منحنی بل
مرحله نخست: آغازین و ورود
مرحله دوم؛ جستجو و آزمایش
چند مثال برای اندازهگیری مرحله دوم
مرحله سوم: کشف و هدایت راهنماها
چند نمونه از مواردی که باید در مرحله سوم، اندازهگیری شوند
مرحله چهارم: توسعه و پشتیبانی
مرحله پنجم : برپایی مدیریت دانش
مدل مراحل بلوغ مدیریت دانش در سازمان
موانع و علل عدم پیشرفت
علل ایجاد مشکلات در سازمان
منابع انسانی و مدیریت دانش
مدل بهرهوری منابع انسانی در مدیریت دانش
ماتریس بهرهوری منابع انسانی در چهارچوب مدیریت دانش
مدل بهرهوری منابع انسانی
ویژگیهای کلی عوامل خواستن،توانستن و امکان داشتن
مدل پایههای ساختمان دانش
نقش انسان در مدیریت دانش
بازار دانش
اقتصاد سیاسی بازارهای دانش
اجزاء تشکیل دهنده بازار دانش
نقش افراد در بازار دانش
نقش کارگزاران در بازار دانش (Picot, Scheube 2000)
ویژگی های کلی کار
مکانیزم داخلی بازار دانش و نقش افراد در آن، با تاکید بر خواست، توان و امکان
ارکان انسانی و ویژگیهای افراد در سازمان مدیریت دانش
چه گروهی عهدهدار مدیریت دانش در سازمان باشد؟
روش پایین به بالا:
روش بالا به پایین:
روش وسط ـ بالا ـ پایین:
کدام روش؟
عوامل انسانی لازم در تشکیلات مدیریت دانش (Habermann, 2001)
تخصص لازم در تیمهای مدیریت دانش
مهارتهای لازم برای افراد و گروه کاری مدیریت دانش(Wiig 1999)
نکاتی که می بایستی در پیاده سازی به آنها توجه شود
جمعبندی
نکته آخر