هوشمندی کسب و کار ، هوش تجاری یا همان BI، مجموعهای از نظریات، روشها، فرآیندها، معماری ها و فناوری هایی است که به منظور تبدیل دادههای خام به اطلاعات مفهومی و مفید مورد استفاده قرار میگیرد. این اطلاعات کسب و کار از حجم عظیمی از دادهها بهره میبرد تا فرصتهای جدید را تشخیص داده و استراتژیهای مؤثری را اجرا کند که میتواند مزیت رقابتی و پایداری بلند مدت را به همراه داشته باشد.
بهره برداری از فرصت های جدید و اعمال استراتژی های موثر می تواند به ایجاد ارزش افزوده و توسعه کسب و کار کمک کند. از جمله کارکرد های معمول فناوری های هوش تجاری می توان به گزارش دهی، پردازش تحلیلی آنلاین، تجزیه و تحلیل دادهها، داده کاوی، فرایند کاوی، پردازش رویدادهای پیچیده، مدیریت عملکرد تجاری، مقایسه با رقبا، پردازش متن، تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده و تجزیه و تحلیل پیشنهادی اشاره کرد.
این فناوریها قادرند به مدیریت دادههای ساختار یافته و حتی بی ساختار کمک کنند تا برای شناسایی، توسعه، و بهره برداری از فرصت های استراتژیک جدید تجاری بهره برند. اصولاً هدف از فناوری های هوش تجاری ایجاد توانایی ساده تری برای پردازش و تفسیر داده های حجیم است، تا اطلاعات تجاری از آنها به بهره برداران نهایی منتقل شوند. شناسایی فرصتهای جدید و اجرای استراتژی موفق بر اساس درک عمیقی از وضعیت تجاری، می تواند به تأثیر گذاری بلند مدت و پایداری کسب و کار کمک کند.
فهرست مطالب
تاريخچه و تعاريف
نياز به هوش تجاري
سير تكاملي ابزار ها محاسباتي
معماری هوش تجاری
ابزارهای هوش تجاری
توليد يک پروژة هوش تجاری