پاورپوینت نورمن فاستر معمار برجسته معاصر

پاورپوینت نورمن فاستر معمار برجسته معاصر

در این پاورپوینت زندگینامه، آثار و سبک معماری نورمن فاستر، معمار برجسته معاصر معرفی می‌شود. فاستر به‌ خاطر استفاده از فناوری‌های نوین و توجه به مسائل زیست‌ محیطی در طراحی‌ هایش شناخته می‌شود.

زندگی نامه نورمن فاستر

نورمن فاستر ، در اول ماه ژوئن1935 در شهر منچستر متولد شد . 1953 پس از اتمام دوره متوسطه ، به صورت نیمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد . سپس به خدمت سربازی رفت و در حین خدمت در نیروی هوایی ، در زمینه مهندسی الکترونیک مهارت یافت و اطلاعاتی در مورد هواپیما کسب کرد.
. در نهایت ، به دلیل علاقه به هواپیماهای گلایدر به یک خلبان ماهر تبدیل شد . 1955 پس از اتمام دوره دوساله سربازی ، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد
1956 با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر ، به فراگیری دروس نسبتا سنتی پرداخت .

با این حال ، در این سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمینه  فنون ترسیم و ارائه به دست آورد او در این سال دیپلم معماری و مجوز طراحی شهری خود را دریافت کرد . در همین زمان ، مدال هی وود و  مدال برنز انجمن معماران منچستر به وی اهدا شد . علاوه بر این ، با قبولی  در بورسیه ی تحصیلی انجمن ساختمان سازان ، به فلاوشیپ هنری نایل شد.

پس از آن برای گذراندن دوره دو ساله ی تخصصی در دانشگاه ییل به آمریکا رفت . وی در آنجا تحت تاثیر پل رادولف ، سرج چرمایف و وین سنت اسکالی قرار گرفت و در همین زمان با ریچارد راجرز ( که مانند خود او دانشجوی بورسیه بود ) و جیمز استرلینگ ( که برای مدت کوتاهی در همان مدرسه تدریس می کرد ) ملاقات کرد 1964 با وندی چیزمن ازدواج کرد که ثمره آن ، دو فرزند به نام های ” تی ” و ” کال ” است. 1966 در این سال به عضویت انجمن معماران سلطنتی انگلستان در آمد 1967 فاستر همراه با ” گروه 4 ” ساختمانی را طراحی کرد که وی را به شهرت جهانی رساند.

این ساختمان ، کارخانه رلیانس در سوئد بود که آخرین بنای ساخته شده توسط این گروه است زیرا این گروه در همان سال منحل شد . سپس نورمن و وندی فاستر با هدف ایجاد یک مرکز برای طراحی و تحقیقات ، دفتر معماری فاستر و همکاران را تاسیس کردند . این دفتر در مجاورت باغ کوونت قرار داشت.
1968 در حین طراحی پروژه تئاتر ساموئل بکت ، با ریچارد باکمینیستر فولر آشنا شد که بعد ها ، تاثیر عمیقی در اندیشه و کارهای فاستر گذاشت . آشنایی ، سر آغازی بود برای دوستی و همکاری طولانی پر ثمری که تا زمان مرگ این استاد آمریکایی ( یعنی سال 1983 ) ادامه داشت .

1974 فاستر به عنوان نایب انجمن معماری انتخاب شد . شرکت او که قبلا با یک شرکت نروژی به نام ” شرکت خطوط کشتی رانی فرداولسن ” همکاری داشت ، دفتری در اوسلو تاسیس کرد و ابتدا کارهایی برای این کار فرمای نروژی انجام داد ؛ سپس با کارفرماهای دیگر در نقاط مختلف کشور همکاری کرد.

1978 ساخت مرکز های هنرهای تجسمی سانز بوری ، آغاز مرحله ی مهم و درخشانی در زندگی حرفه ای او شد . 1979 در این سال شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای از وی دعوت کرد
که همراه شش شرکت بین الملی دیگر ، در مسابقه ای محدود با موضوع طراحی دفتر مرکزی این بانک شرکت کند . با انتخاب طرح فاستر به عنوان طرح برگزیده ، اجرای این پروژه به شرکت وی واگذار شد 1980 فاستر در این سال به عضویت انجمن معماران آمریکایی در آمد ،علاوه بر این ، در همین سال دکترای افتخاری دانشگاه انجلیای شرقی به او اعطا شد .

1981با شرکت در مسابقه محدود طراحی ورزشگاه سرپوشیده فرانکفورت آمین ، جایزه طرح برگزیده را دریافت کرد . در همین زمان ، معماری او در یکی از برنامه های مستند هنری معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت .

1982 او به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده صنعتی هنر لندن انتخاب شد.
1983 فاستر بالاترین رتبه این حرفه را از آن خود کرد و ” مدال طلای سلطنتی ” رشته معماری را دریافت نمود . این مدال ، جایزه بین الملی ارزشمندی است که در سال 1848 ، ملکه ویکتوریا برای پیشرفت حرفه معماری در نظر گرفته بود . در مراسم اهدا این جایزه ، با کمینیستر فولر سخنرانی کرد . فاستر در این سال به عضویت دانشگاه سلطنتی در آمد . پس از برگزاری یک مسابقه ی محدود با شرکت گروه منتخب معماران ، از فاستر برای طراحی مرکز جدیدی برای Bbc در منطقه ی پورتلند دعوت شد . این مرکز در مقابل کلیسای آل سولز اثر جان ناش قرار دارد .

1984 در مسابقه محدودی که شورای شهر نایمز برای طراحی یک مدیاتک و مرکز هنرهای معاصر در آن شهر برگزار کرد ، طرح فاستر برنده شد . در همین سال اتحادیه ی بین المللی معماران ، جایزه ای را به وی اهدا کرد .

1986 دانشگاه بت ، دکترای افتخاری علوم را به فاستر اعطا نمود. در همین سال ، دو نمایشگاه مهم از کارهای او برپاشد : یکی در انجمن معماران فرانسه در پاریس ( بازگشایی در ژانویه ) و دیگری در دانشگاه سلطنتی لندن ( بازگشایی در اکتبر ) . وی جایزه موسسه طراحی ژاپن را به خود اختصاص داد.

شرکت او نیز در همین سال در مسابقه تغییر شکل و بازسازی یک سایت 48 هکتاری در منطقه کینگزکراس در لندن برنده شد . این پروژه ، در نوع خود بزرگترین و وسیع ترین طرح شهر سازی در اروپا است و شامل عملکردهای مختلفی میباشد:

از جمله این عملکردها می توان به ایستگاه تونل راه آهن متصل به پارک بزرگ اشاره کرد که اطراف آن از ساختمانهای مسکونی و اداری پوشیده شده است . این پروژه و پروژه ی چهار راه پاترنوستر ، آغاز مرحله جدیدی از اجرای پروژه هایی در مقیاس شهری بود . در سال بعد ، این شرکت طرح های شهری مختلفی برای شهرهای زیر طراحی و اجرا کرد:

کمبریج ( 1989 ) ؛ نایمز، کانس و برلین ( 1990 ) ؛ گرینویچ ( 1991 ) ؛ روتردام ، لودن شید و یوکوهاما ( 1992 ) ؛ بافت تاریخی چارترس ، کورفو و لیسبون ( 1993 ) . هم اکنون این شرکت در حال انجام پروژه ای برای تغییر شکل و بازسازی قسمت وسیعی از مرکز شهر بارسلون است که مساحت سایت آن بیش از 220 هکتار است .

1988 ظرفیت بالای این شرکت باعث شد که بتواند به مجموعه ی وسیعی از برنامه ها و پروژه های کلان مقیاس پاسخگو باشد . یکی از این پروژه ها ، برج مخابرات بارسلون است که به منظور آماده سازی شهر برای مسابقات المپیک در نظر گرفته شده است . نمونه های دیگر این پروژه ها ، مترو شهر بیلبائو ، پل دره گذری در منطقه ی رنس در فرانسه و ایستگاه زیرزمینی کاناری وارف در  لندن ( 1991 ) است.

1989 مصادف بود با فوت زود هنگام وندی ( همسر نورمن ) که  آغاز فعالیت حرفه ای نورمن همراه او بود و پس ازهمکاری در” گروه 4 ” ، یکی از موسسان دفتر معماری فاستر و همکاران بود.
1990 سازمان حفاظت از محیط زیست انگلستان ، ساختمان شرکت بیمه ویلیس، فابر و داماس در ایپسوویچ ( 74-1973 ) را جزء ساختمان های ارزشمند ( از نظر تاریخی، معماری و سازگاری با محیط زیست ) اعلام کرد و مدال معتمدین Riba را به نورمن فاستر اعطا نمود . در همین سال ، فاستر عنوان ” سر ” گرفت.

در این زمان ، دفتر معماری فاستر و همکاران ( که از این پس دفتر معماری سر نورمن فاستر و همکاران نامیده شد) به ساختمان نوسازی در کیلومتر 22 جاده ی هستار در نزدیکی رودخانه تیمز نقل مکان کرد . در این دفتر جدید ، تمام عملکرد های گوناگون مربوط به کارگاه ماکت سازی و مصالح ، بایگانی پرونده ها ، کتابخانه و آرشیو فیلم های ویدئویی و عکس ، همگی زیر سقف گرد آمده اند .
1991 دانشگاه معماری فرانسه ، به وی مدال افتخار اعطا کرد . در همین سال ، چندین پروژه ی جدید و ارزشمند را به اتمام رساند ؛ از جمله فرودگاه استانزتد، مرکز تلویزیونی آی تی ان ، نگارخانه های ساکلر ( که ملکه الیزابت دوم آنها افتتاح کرد) و برج سده در توکیو.

در مراسم بازگشایی ساختمان کرسنت وینگ ، مرکز هنر های تجسمی سانزبوری نمایشگاهی بر پا کرد که حاصل شش سال فعالیت حرفه ای فاستر را به نمایش گذاشت . در نمایشگاه دو سالانه ی ونیز ، غرفه ی بریتانیا نیز تعدادی از طرح های فاستر و پنج معمار دیگر انگلیسی را به نمایش در آورد.

1993 وسعت پروژه ها و تعدد قراردادهای بین المللی باعث شد که این شرکت ، دفتر هایی در شهر های برلین ، فرانکفورت ، هنگ کنگ ، نایمز و توکیو دایر کند . شرکت معماری سرنورمن فاستر و همکاران در آلمان ، در مسابقه طراحی پارلمان جدید برلین برنده شد . از دیگر موفقیت های وی در مسابقات معماری می توان به طرح موزه جنگ در هارتل پول و طرح مجموعه ی نمایشگاهی در لیسبون اشاره کرد.

پروژه ی مرکز هنرهای معاصر در شهر نایمز فرانسه افتتاح شد . این پروژه بهدلیل مشکلاتی که برای برگزاری مسابقه ( 1983) بوجود آمد ، با مدتی تاخیر انجام شد . ولی این مشکلات در ساخت مدرسه ی متوسطه شهر فرژو وجود نداشت . طراحی این مدرسه ، در سال 1991 به مسابقه گذاشته شد . انجمن معماران آمریکایی نیز ، در همین سال مدال طلای خود را به سر نورمن فاستر اعطا نمود.

آثار نورمن فاستر

پارلمان آلمان (رایشتاگ)
این گنبد جدید از چند نظر حائز اهمیت است . اول اینکه در داخل گنبد دو رامپ مارپیچ قراردارد که به سکوی فوقانی برای تماشای مناظر اطراف ختم می شود ، لذا مردم به صورت نمادین بربالای سر نمایندگان خود صعود می کنند.

از طرفی هنگام شب گنبد ازطریق تالارمجلس روشن می شود و به صورت گنبدی نورانی می درخشد که نشانه ای از قدرت و توانایی پروسه دمکراتیک در آلمان فدرال است
دوم اینکه از نظر اقلیمی در تابستان تهویه طبیعی تالار نمایندگان از طریق گنبد شیشه ای صورت می گیرد و در زمستان نیز هوای گرم که از تالارمجلس به فضای زیر گنبد صعود کرده بازیافت و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد و سوم اینکه  آینه های وسط گنبد ، روشنایی طبیعی و تصویر مردم را به تالار نمایندگان منعکس می کنند ازدیگرموارد اقلیمی که درطرح باسازی این ساختمان در نظر گرفته شده می توان به موضوعات زیر اشاره کرد :

– سلولهای خورشیدی فتوولتیک با۳۰۰ متر مربع مساحت بر روی بام جنوبی ساختمان برای تـأمین برق .
– پنجره های هوشمند برای تهویه هوا

هيچ يك از عناصر به كار رفته در طرح هاي نورمن فاستر،‌ تزئيني يا غير عملكردي نيستند. او يكي از نام آورترين طراحان عصر حاضر و از چهره هاي شاخص سبك اكوتك است؛ مدتی با ریچارد راجرز و باکمینستر فولر همکار بود. شهرت او بیشتر بخاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن است

شعبه مرکزی بانک فرانکفورت 1997

این برج 50 طبقه 300 متر ارتفاع و 1000 متر مربع زیر بنا دارد.در سطوح مختلف برج باغهای معلق وسیعی قرارگرفته اند. در تهویه این برج از حرکت طبیعی جریان بادگرم به سوی بالا و حالت گلخانه ای استفاده شده است.

مصالح و سیستمهای بکار رفته در این بنا کاملا سازگار با ضوابط آلمان در مورد حمایت از محیط ریست خود است.
آلمانی ها به مسئله محیط زیست بسیار حساس اند و قوانین آنها ضوابطدقیقی را در رابطه با صرفه جویی در مصرف انرژی،استفاده از انرژی های جایگزین پذیر طبیعی و پرهیز از مواد ومصالح آلوده ساز محیط در ساختمان دارد.بنابراین فاستر نیز با توجه به مسئله محیط زیست در این پروژه سعی  داشته بعضی از ایده های پیشرفته خود را که در پروژه های قبلی مثل بانک هنگ کنگ و شانگهای نتوانسته بود اجرا کند را در اینجا محقق سازد.

آسمان خراشهای جدید نورمن فاستر

شرکت نورمن فاستر و همکاران (Norman foster + partners) مجوز ساخت دو برج ۳۲۰ متری در کنار Seine , درست در خارج از پاریس را گرفتند.
در این دو برج چند منظوره دفاتر اداری, آپارتمانهای مسکونی, هتل و مرکز تفریحی در نظر گرفته شده است.
این دو برج در پلان به شکل لوزی بوده و هر چه به بالاتر میروند بزرگتر میشوند. یکی از اهداف این شکل عجیب برجها, ایجاد سایه طبیعی در طبقات است.
این دو برج پس از ساخت بلندترین آسمانخراشهای چند منظوره اروپای غربی خواهند شد

فهرست مطالب

زندگی نامه
آثار
پارلمان آلمان (رایشتاگ)
شعبه مرکزی بانک فرانکفورت 1997
آسمانخراشهای جدید نورمن فاستر
ورزشگاه ویملی
هرم صلح فاستر
تالار شهر لندن:
طراحی اتوبوس دو طبقه
آسانسوری در نیویورک که گالری هنری است،معمار نورمن فاستر
پل میلائو
زِنیتِ نورمن فاستر؛ هرمنوتیک دینامیسم و انعطاف پذیری
موزه ملی شیخ زاد (پنکه های عربی)
نورمن فاستر و طراحی هواپیما

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 68

فرمت فایل: پاورپوینت