پاورپوینت نت پیشگیرانه

پاورپوینت نت پیشگیرانه

این فایل پاورپوینت شامل 31 اسلاید بوده و درباره نت پیشگیرانه می باشد.

نت (نگهداری و تعمیرات)
نت مخفف کلمات نگهداری و تعمیرات می باشد و بطورکلی می توان گفت که نت مجموعه برنامه ها و اقدامات به منظور نگهداشتن تجهیزات در سطح قابل قبول ازنظر عملیاتی ( نگهداری ) و یا باز گرداندن تجهیزات معیوب به چرخه استفاده وبهره برداری می باشد و نتیجه مورد انتظار از این اقدامات ایجاد آمادگی ، حفظ قابلیت عملیاتی ، تداوم و استمرار عملیاتی تجهیزات برای شرایط تعریف شده خواهد بود.

انواع نت

  • نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست BM (Breakdown Maintenance )
  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM (preventive maintenance )
  • نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (PDM) (predictive Maintenance)
  • نگهداری و تعمیرات اصلاحی (CM) (Corrective Maintenance)
  • نگهداری و تعمیرات بهره ورجامع (Total Productive Maintenance) TPM

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست (Breakdown Maintenance)

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست  ( تعمیر بعد از خرابی ) بر این فرضیه بنا شده است که تا قطعه ای شکسته و یا معیوب نشده باشد آن را تعویض و تعمیر نکنند.

در ایران عنوان Emergency Maintenance) EM ) برای این روش مورد استفاده قرار می گردد .

تجهیزات حساس( از نظر فنی و استراتژیک ) و یا تجهیزاتی که مستلزم اجرای عملیات تعمیرات سنگین و پرهزینه می باشند مجازبه پیروی از مدل نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست نیستند و در بعضی از موارد عدم رعایت این موضوع می تواند فاجعه به بار بیاورد.

ضعف های این روش

  • عدم اطمینان به تجهیزات در زمان لازم
  • بالا رفتن هزینه تعمیرات
  • عدم ایمنی دستگاه
  • کاهش تولید و افزایش ضایعات
  • ناتوانی در رقابت با رقبا
  • عدم تحویل محصول به موقع به مشتری
  • کاهش کیفیت محصول تولید شده

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM

به فعالیتها که بطور تناوبی و بر حسب دوره های تعریف شده انجام می گیرند و سبب تاخیر و کم شدن تعمیرات و شکستهای ناگهانی و بدون برنامه می گردند PM گفته می شود.

به طور مثال مجموعه اقداماتی که شامل بازدید، تمیزکاری، کنترل، سرویس، تنظیم، تعویض و در برخی از موارد تعمیرات جزیی که توسط کاربران تجهیزات( تولید ) و یا تعمیرکاران انجام می شود.

در این روش با پیش بینی وضعیت تجهیز در آینده با بهره گیری از روشهایی مانند آنالیز روغن، آنالیز ارتعاشات، آنالیز صدا، آنالیز خوردگی ( ضخامت سنجی )، آنالیز حرارت عملکرد نسبت به تعمیر اقدام می شود.

اجرای صحیح این رویکرد هزینه های اضافی فعالیتهای PM را به شدت کاهش می دهد و باعث می شود که بتوان تا حد قابل قبولی وضعیت فعلی و آینده تجهیز را پیش بینی نمود.

نگهداری و تعمیرات اصلاحی

در این روش تعمیرات با بهره گیری از سوابق خرابی تجهیز اقدام و تعمیر اصلاحی مانند تغییر در طرح دستگاه انجام می شود تا از بروز خرابی مشابه در آینده جلوگیری شود.

در این شاخه نت امکان برنامه ریزی جهت تخصیص بهینه منابع و از بین بردن عیوب وجود دارد و می توان از انبار نمودن بیهوده ابزارآلات, تجهیزات, قطعات یدکی و مواد مصرفی جلوگیری نمود و با حداقل نیروی انسانی خدمات لازم را ارائه نمود .

نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع TPM

اجرای این روش موجب خلاقیت و مشارکت تمامی پرسنل ( تولید وتعمیرات ) و بهبود مستمر در محیط کار می شود و می توان گفت TPM مجموعه فعالیت هایی است که بعنوان اصلاح یک سیستم نت از طریق اصلاح ماشین آلات و دستگاهها و تغییر در فرهنگ کارکنان انجام می گیرد .

با اجرای PM

  • کاهش توقفات اتفاقی  و پیش بینی نشده
  • افزایش  عمر اقتصادی ماشین آلات و تجهیزات
  • کاهش تعداد دستگاههای رزرو
  • کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات
  • افزایش قابلیت اطمینان و میزان اثر بخشی در تجهیزات
  • حذف ضایعات و ارتقای سطح کیفیت محصول
  • تحویل به موقع JIT  و جلب رضایت مشتریان
  • ایجاد شرایط  مناسب روحی وروانی برای کارکنان از طریق کاهش حوادث ناشی از کار
  • بالابردن سطح اطلاعات کارکنان وافزایش کیفیت انجام کارها
  • ایجاد مبنای اطلاعاتی مناسب برای تصمیم گیریهای کلان
  • ایجاد نظم و استاندارد کردن کارها

تاثیرات سوء نبود سیستم PM و عدم اطلاع از سطح اثربخشی تجهیزات

درون سازمان :
عدم اطمینان به بخشهای :

  • بازاریابی محصول
  • برنامه ریزی فروش
  • برنامه ریزی تولید

پایین امدن کیفیت محصولات و خدمات
افزایش حجم دوباره کاریها و ضایعات
عدم تحویل بموقع محصولات و خدمات به مشتریان
پایین آمدن ظرفیت تولید و افزایش هزینه ها

برون سازمان:

  • عدم رضایت مشتریان
  • از دست دادن مشتریان
  • کمک به توسعه بازار رقبا
  • ایجاد بازار سیاه

با داشتن یک نظام PM

  • ایجاد آرشیو مدارک فنی
  • کاهش هزینه ناشی از تعمیرات تکراری و متوالی
  • افزایش کیفیت تولید و جلوگیری از ضایعات
  • پایین آوردن هزینه تولید با کاهش تعمیرات و توقف آنها
  • انتخاب روان کارهای مناسب برای دستگاه ها
  • داشتن سوابق هزینه های نت

در مرحله I ( آب بندی ) نرخ خرابی در سیکل زمان بشدت بالا بوده که دلیل عمده آن آب بندی سیستم و سازگاری تجهیزات با شرایط بهره برداری و آموزش  نیروی انسانی  می باشد که به مرور زمان در کوتاه مدت از شدت و فراوانی زیاد به حالت طبیعی تغییر حالت خواهند داد .
از نظر آماری  تابع توزیع  خرابی  در این مرحله  از نمودار توزیع فوق نمایی  پیروی خواهد کرد .

در مرحله II (عمر طبیعی )نرخ خرابی تجهیزات در یک  بازه و حدود کنترلی  قابل رد یابی  است و چنانچه  حدود کنترلی  توزیع خرابیهای EM  را  ترسیم کنیم  98%  از خرابیها حول میانگین  خواهند بود  که از نظر آماری  تابع توزیع  آنها  نمایی منفی می باشد.

در مرحله III (فرسایش شدید) با گذشت زمان نرخ خرابی بشدت افزایش یافته و شرایط حاد و بحرانی را به سیستم متحمل می کند که  تابع توزیع خرابیها از  توزیع آماری نرمال پیروی می کند .

مدیریت  کلان در هر سیستم تولیدی (پیوسته –  انبوه و سفارشی)  بدون اطلاع از سطح اثر بخشی و قابلیت اطمینان تجهیزات امکان شناسایی  مراحل سه گانه سیکل عمر تجهیزات را ندارد .

مدیریت در سازمان باید مناسبترین زمان جهت اعمال سیاستهای نگهداری و تعمیرات را محاسبه کند چرا که  صرف هر گونه هزینه ایی بدون اطلاع عقلانی نیست .

فهرست مطالب

نت (نگهداری و تعمیرات)
سیر تکاملی  نگهداری وتعمیرات
انواع نت
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست  (Breakdown   Maintenance)
ضعف های این روش

  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM
  • نگهداری و تعمیرات پیشگویانه
  • نگهداری و تعمیرات اصلاحی
  • نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع TPM

با اجرای PM
تاثیرات سوء  نبود سیستم PM   و عدم اطلاع  از سطح  اثربخشی  تجهیزات
با داشتن یک نظام PM
گامهای استقرار PM
شاخص MTBF,MTTR
شاخصهای راندمان نت
شاخص اثربخشی تجهیزات

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 31

فرمت فایل: پاورپوینت