این فایل پاورپوینت شامل 31 اسلاید بوده و درباره نت پیشگیرانه می باشد.
نت (نگهداری و تعمیرات)
نت مخفف کلمات نگهداری و تعمیرات می باشد و بطورکلی می توان گفت که نت مجموعه برنامه ها و اقدامات به منظور نگهداشتن تجهیزات در سطح قابل قبول ازنظر عملیاتی ( نگهداری ) و یا باز گرداندن تجهیزات معیوب به چرخه استفاده وبهره برداری می باشد و نتیجه مورد انتظار از این اقدامات ایجاد آمادگی ، حفظ قابلیت عملیاتی ، تداوم و استمرار عملیاتی تجهیزات برای شرایط تعریف شده خواهد بود.
انواع نت
- نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست BM (Breakdown Maintenance )
- نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM (preventive maintenance )
- نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (PDM) (predictive Maintenance)
- نگهداری و تعمیرات اصلاحی (CM) (Corrective Maintenance)
- نگهداری و تعمیرات بهره ورجامع (Total Productive Maintenance) TPM
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست (Breakdown Maintenance)
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست ( تعمیر بعد از خرابی ) بر این فرضیه بنا شده است که تا قطعه ای شکسته و یا معیوب نشده باشد آن را تعویض و تعمیر نکنند.
در ایران عنوان Emergency Maintenance) EM ) برای این روش مورد استفاده قرار می گردد .
تجهیزات حساس( از نظر فنی و استراتژیک ) و یا تجهیزاتی که مستلزم اجرای عملیات تعمیرات سنگین و پرهزینه می باشند مجازبه پیروی از مدل نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست نیستند و در بعضی از موارد عدم رعایت این موضوع می تواند فاجعه به بار بیاورد.
ضعف های این روش
- عدم اطمینان به تجهیزات در زمان لازم
- بالا رفتن هزینه تعمیرات
- عدم ایمنی دستگاه
- کاهش تولید و افزایش ضایعات
- ناتوانی در رقابت با رقبا
- عدم تحویل محصول به موقع به مشتری
- کاهش کیفیت محصول تولید شده
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM
به فعالیتها که بطور تناوبی و بر حسب دوره های تعریف شده انجام می گیرند و سبب تاخیر و کم شدن تعمیرات و شکستهای ناگهانی و بدون برنامه می گردند PM گفته می شود.
به طور مثال مجموعه اقداماتی که شامل بازدید، تمیزکاری، کنترل، سرویس، تنظیم، تعویض و در برخی از موارد تعمیرات جزیی که توسط کاربران تجهیزات( تولید ) و یا تعمیرکاران انجام می شود.
در این روش با پیش بینی وضعیت تجهیز در آینده با بهره گیری از روشهایی مانند آنالیز روغن، آنالیز ارتعاشات، آنالیز صدا، آنالیز خوردگی ( ضخامت سنجی )، آنالیز حرارت عملکرد نسبت به تعمیر اقدام می شود.
اجرای صحیح این رویکرد هزینه های اضافی فعالیتهای PM را به شدت کاهش می دهد و باعث می شود که بتوان تا حد قابل قبولی وضعیت فعلی و آینده تجهیز را پیش بینی نمود.
نگهداری و تعمیرات اصلاحی
در این روش تعمیرات با بهره گیری از سوابق خرابی تجهیز اقدام و تعمیر اصلاحی مانند تغییر در طرح دستگاه انجام می شود تا از بروز خرابی مشابه در آینده جلوگیری شود.
در این شاخه نت امکان برنامه ریزی جهت تخصیص بهینه منابع و از بین بردن عیوب وجود دارد و می توان از انبار نمودن بیهوده ابزارآلات, تجهیزات, قطعات یدکی و مواد مصرفی جلوگیری نمود و با حداقل نیروی انسانی خدمات لازم را ارائه نمود .
نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع TPM
اجرای این روش موجب خلاقیت و مشارکت تمامی پرسنل ( تولید وتعمیرات ) و بهبود مستمر در محیط کار می شود و می توان گفت TPM مجموعه فعالیت هایی است که بعنوان اصلاح یک سیستم نت از طریق اصلاح ماشین آلات و دستگاهها و تغییر در فرهنگ کارکنان انجام می گیرد .
با اجرای PM
- کاهش توقفات اتفاقی و پیش بینی نشده
- افزایش عمر اقتصادی ماشین آلات و تجهیزات
- کاهش تعداد دستگاههای رزرو
- کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات
- افزایش قابلیت اطمینان و میزان اثر بخشی در تجهیزات
- حذف ضایعات و ارتقای سطح کیفیت محصول
- تحویل به موقع JIT و جلب رضایت مشتریان
- ایجاد شرایط مناسب روحی وروانی برای کارکنان از طریق کاهش حوادث ناشی از کار
- بالابردن سطح اطلاعات کارکنان وافزایش کیفیت انجام کارها
- ایجاد مبنای اطلاعاتی مناسب برای تصمیم گیریهای کلان
- ایجاد نظم و استاندارد کردن کارها
تاثیرات سوء نبود سیستم PM و عدم اطلاع از سطح اثربخشی تجهیزات
درون سازمان :
عدم اطمینان به بخشهای :
- بازاریابی محصول
- برنامه ریزی فروش
- برنامه ریزی تولید
پایین امدن کیفیت محصولات و خدمات
افزایش حجم دوباره کاریها و ضایعات
عدم تحویل بموقع محصولات و خدمات به مشتریان
پایین آمدن ظرفیت تولید و افزایش هزینه ها
برون سازمان:
- عدم رضایت مشتریان
- از دست دادن مشتریان
- کمک به توسعه بازار رقبا
- ایجاد بازار سیاه
با داشتن یک نظام PM
- ایجاد آرشیو مدارک فنی
- کاهش هزینه ناشی از تعمیرات تکراری و متوالی
- افزایش کیفیت تولید و جلوگیری از ضایعات
- پایین آوردن هزینه تولید با کاهش تعمیرات و توقف آنها
- انتخاب روان کارهای مناسب برای دستگاه ها
- داشتن سوابق هزینه های نت
در مرحله I ( آب بندی ) نرخ خرابی در سیکل زمان بشدت بالا بوده که دلیل عمده آن آب بندی سیستم و سازگاری تجهیزات با شرایط بهره برداری و آموزش نیروی انسانی می باشد که به مرور زمان در کوتاه مدت از شدت و فراوانی زیاد به حالت طبیعی تغییر حالت خواهند داد .
از نظر آماری تابع توزیع خرابی در این مرحله از نمودار توزیع فوق نمایی پیروی خواهد کرد .
در مرحله II (عمر طبیعی )نرخ خرابی تجهیزات در یک بازه و حدود کنترلی قابل رد یابی است و چنانچه حدود کنترلی توزیع خرابیهای EM را ترسیم کنیم 98% از خرابیها حول میانگین خواهند بود که از نظر آماری تابع توزیع آنها نمایی منفی می باشد.
در مرحله III (فرسایش شدید) با گذشت زمان نرخ خرابی بشدت افزایش یافته و شرایط حاد و بحرانی را به سیستم متحمل می کند که تابع توزیع خرابیها از توزیع آماری نرمال پیروی می کند .
مدیریت کلان در هر سیستم تولیدی (پیوسته – انبوه و سفارشی) بدون اطلاع از سطح اثر بخشی و قابلیت اطمینان تجهیزات امکان شناسایی مراحل سه گانه سیکل عمر تجهیزات را ندارد .
مدیریت در سازمان باید مناسبترین زمان جهت اعمال سیاستهای نگهداری و تعمیرات را محاسبه کند چرا که صرف هر گونه هزینه ایی بدون اطلاع عقلانی نیست .
فهرست مطالب
نت (نگهداری و تعمیرات)
سیر تکاملی نگهداری وتعمیرات
انواع نت
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست (Breakdown Maintenance)
ضعف های این روش
- نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM
- نگهداری و تعمیرات پیشگویانه
- نگهداری و تعمیرات اصلاحی
- نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع TPM
با اجرای PM
تاثیرات سوء نبود سیستم PM و عدم اطلاع از سطح اثربخشی تجهیزات
با داشتن یک نظام PM
گامهای استقرار PM
شاخص MTBF,MTTR
شاخصهای راندمان نت
شاخص اثربخشی تجهیزات