دیدگاه های راهبری شرکتی
مدل مبتنی بر بازار: تاکید این مدل بر حداکثرسازی ارزش سهامداران است.
مدل مبتنی بر روابط: تاکید این مدل بر منافع گروه های بیشتری از ذینفعان است.
رویکرد سوم رویکرد نوین راهبری شرکتی نام دارد.
مدل نوین راهبری شرکتی
چارچوبی یکپارچه برای راهبری شرکتی ارائه شدهاست که به آن «رویکرد نوین راهبری شرکتی» گفته میشود. در این مدل به نقاط ضعف موجود در حوزهی پژوهش، آموزش و عمل راهبری شرکتی پرداخته شده است. این مدل بر اصل معکوس «KISS» استوار است.
اجزاء این مدل جامع، شامل چهار بخش است:
بخش اول: تحلیل موقعیتهای مختلف راهبری شرکتی براساس سازههایی که در تئوری سازمانی و تئوری موقعیت ارائه شدهاند.
بخش دوم: تحلیل ابعاد استراتژیک راهبری شرکتی بر مبنای مباشرت و تئوریهای نقشها.
بخش سوم: ابعاد مدیریت یکپارچهی هیأت مدیره از دیدگاه تئوری وابستگی به منابع.
بخش چهارم: ابعاد نظارتی راهبری شرکتی باتوجه به تئوریهای نمایندگی و ذینفعان.
مقایسه راهبری شرکتی سنتی و نوین
تعریف کدبری از راهبری شرکتی (رویکرد سنتی): راهبری شرکتی سیستمی است که شرکتها با استفاده از آن هدایت و کنترل میشوند.
راهبری شرکتی نوین: سیستمی است که شرکتها با استفاده از آن بهصورت استراتژیک، هدایت شده، بهصورت یکپارچه، مدیریت شده و بهصورت جامع، کنترل میشوند، به گونهای کارآفرین و اخلاقی که برای هر شرایطی مناسب باشد.
به منظور پیاده سازی مدل راهبری شرکتی، موارد زیر باید به صورت کلی درنظر گرفته شوند و باتوجه به تغییر هریک از این موارد، مدل تعدل شود.
- بورسی یا غیر بورسی بودن شرکتها
- کوچک یا بزرگ بودن شرکت
- شرکتهای عمومی، شرکتهای خانوادگی
- راهبری بانکی، راهبری بیمارستانی
- شرکتهای آمریکایی، شرکتهای انگلیسی
- توجه به زمینه های داخلی و خارجی است.
فهرست مطالب
دیدگاه های راهبری شرکتی
مفهوم «مدیریت یکپارچه هیأت مدیره»
مدل نوین راهبری شرکتی
موقعیت
مقایسه راهبری شرکتی سنتی و نوین
تفاوت در فرهنگهای ملی
استراتژی
ترکیب هیأت مدیره
معیارهای موفقیت هیأت مدیره ی مبتنی بر ذینفعان
یکپارچگی
کنترل شده
جمع بندی و نتیجه گیری