پاورپوینت بیماری های تنفسی COPD – ARDS

پاورپوینت بیماری های تنفسی COPD – ARDS

بیماری های تنفسی COPD (مزمن انسدادی ریه) و ARDS (سندرم تنفسی حاد در بزرگسالان) دو نوع اختلال تنفسی مهم هستند. COPD یک بیماری مزمن با تنفس مشکل‌ آور است که به تضخیم ریه و انسداد مسیرهای هوایی مرتبط است. در مقابل، ARDS یک وضعیت ناگهانی و حاد تنفسی است که معمولاً به علت عفونت‌ ها یا آسیب به ریه‌ ها رخ می‌ دهد و ممکن است به تنفس مکانیکی نیاز داشته باشد.

مراقبت و درمان این دو بیماری می‌تواند زندگی بیماران را تاثیرگذاری کند. در صورت مشکلات تنفسی شدید ARDS، بیماران به واحد مراقبت‌ های ویژه منتقل می‌ شوند. همچنین، مدیریت COPD شامل داروها، تنفس مصنوعی و تغییر در سبک زندگی می‌شود. عوامل خطر این دو بیماری شامل سیگار، آلودگی هوا، عفونت‌ها و عوامل ژنتیکی می‌شوند.

Chronic obstructive pulmory Disease : COPD

COPD :گروهی از بیماریهاست که باعث انسداد مزمن جریان هوا می شود . این عارضه پیشروند و غیرقابل برگشت است و باعث کاهش ظرفیت های دمی و بازدمی می گردد .

زمانی فرد مبتلا به COPD در نظر گرفته می شود که درPFT محدودیت جریان های هوایی ریوی غیرقابل برگشت داشته باشد و حتماً باید FEV1/FVC کاهش داشته باشد .

بیماری انسدادی مزمن ریوی پنجمین علت اصلی مرگ در ایالات متحده است و درمان قطعی ندارد . نسبت آن 4 :1 در خانم ها نسبت به آقایان است که معمولاً در سنین میانسالی علائم بیماری ظاهر می شود

اتیولوژی و عوامل خطر زا:

1 – سیگار (مهمترین و قوی ترین) : بر اساس میزان مصرف (pack /year) و سن شروع ، علایم ایجاد می کند . 15% کسانی که مکرراً سیگار می کشند دچار COPD می شوند . پس غیر از سیگار عوامل محیطی و ژنتیکی هم دخیل هستند .
سیگار از سه طریق باعث ایجاد  COPD می شود .

1 – متوقف کردن سلولهای مژکدار . سلولهای مژکدار باعث پاک نگهداشتن راه هوایی می شود وقتی که این مکانیسم تخریب می شود هوا در پشت محل انسداد تجمع می یابد و قسمت انتهایی آلوئول متسع می شود و ظرفیت ریوی کاهش می یابد .

2- صدمه به سلولهای گابلت که باعث افزایش ترشحات و تجمع آن در ریه می شود .
3 – مونوکسید کربن یا هموگلوبین ترکیب می شود و کربوکسی هموگلوبین ایجاد می کند .
2 – عفونتها : شایعترین عامل برانگیزاننده COPD و تشدید حملات ، عفونت باکتریال است ولی عفونت مکرر کودکی یا بزرگسالی یک عامل بوجودآورنده  COPD نیست .

3 – تماس شغلی : کادمیوم ارتباط بیشتری با آمفیزم دارد . کارکردن در معادن ذغال سنگ ، طلا و یا پنبه تأثیر واضحی در بروز COPD نداشته است اما می تواند علائم COPD را تشدید کند

4 – آلودگی هوا : اثرخیلی کمتری نسبت به سیگار دارد ولی در خانم هایی که پخت و پز با چوب دارند احتمال ابتلا وجود دارد .
5 – passive smoker بودن : سبب کاهش عملکرد ریه می شود و احتمال سرطان ریه را تا 30% افزایش می دهد .
6 – عوامل ژنتیکی : کمبود آنتی تریپسین به صورت ارثی منتقل می گردد که پروتئاز نوتروفیل ها را که برای از بین بردن عوامل خارجی تولید می گردد پس از اتمام عملکرد غیر فعال می کند . همه ی افرادی که کمبود را دارند مبتلا به COPDنمی شوند بلکه در همراهی عوامل محیطی و سیگار این مشکل رخ می دهد .

تشخیص :

  1. تاریخچه
  2. معاینه فیزیکی
  3. PFT
  4. CXR
  5. ABG
  6. اندازه گیری 1AT  α در بیماران زیر 45 سال که دارای تاریخچه خانوادگی COPD هستند .

اولین علامت در بیماران COPD ،کاهش FEV1/FVC  می باشد . بارزترین نشانه COPD، FEV1 پایین است .
تا زمانیکه FEV1  فرد بالای 50% باشد معمولاً در ABG مشکلی نخواهد بود وقتی  به زیر 50% می رسد pao2به تدریج کاهش می یابد (اولین اتفاق) وقتی که 25%  شود  Paco2بالا میرودو اسیدوز نیز ایجاد می شود .

هیپوکسمی سبب pulmonary HTN و علایم کورپولمونل (هیپرتانسیون پولمونر + نارسایی قلبی راست) می شود .
برونشیت مزمن : به معنای وجود خلط و سرفه مکرر حداقل سه ماه در سال (متوالی یا متناوب) و به مدت حداقل دو سال متوالی است .

تظاهرات بالینی

در افرادی که برونشیت مزمن دارند حالتی به نام پف آلود آبی ایجاد می شود علت آن سازگار شدن ساقه ی مغز با CO2 بالا است هیپوکسی در این بیماران شایعتر است و باعث بروز علایم هایپرتانسیون پولموناری و کورپولمونل می شود این افراد صورت پف آلود ، ادم ، آسیت و  JVP برجسته دارند.
در این بیماران ممکن است قفسه سینه بشکه ای شود .

تنگی نفس هنگام فعالیت خلط غلیظ چسبنده و فراوان دیده می شود

نکته :راه های هوایی بزرگ مسئول ایجاد سرفه و خلط در COPD است در آمفیزم به علت عدم درگیری راههای هوایی بزرگ سرفه و خلط دیده نمی شود.
آمفیزم : کاهش الاستیته ریه و بزرگی غیرطبیعی فضاهای هوایی قسمت های انتهایی برونشیول ها و آلوئولها گفته می شود .
دو نوع آمفیزم پان آسینار و سنتروآسینار وجود دارد.

Centriacinar.a: حالتی است که در آن برونشیول تنفسی محل اصلی درگیری است در افراد سیگاری  شایعتر است
Panacinar.a: در لوب تحتانی و در افرادی که کمبود آنتی تریپسین دارند شایعتر است که تخریب دیواره ی برونشیول ، مجاری آلوئولی و آلوئولها وجود دارد.

تظاهرات بالینی : به کسانی که آمفیزم غالب دارند پف آلود صورتی گفته می شود مغز این بیماران حتی نسبت به CO2 نرمال هم حساس است اینها هیپرونتیله می کنند پس  PO2 نرمال و PACO2 کم است و صورتی رنگ اند به علت کار تنفسی بالا اغلب لاغر هستند (برعکس برونشیت مزمن)  قفسه سینه بشکه ای دارندو هنگام تنفس وضعیت بدنی نشسته یا کمی به جلو خم شده دارند.

فهرست مطالب

COPD
اتیولوژی و عوامل خطر زا
تشخیص
توصیه های پرستاری و پزشکی
نارسایی حاد تنفسی Acute Respiratory failure
اتیولوژی
نارسایی حاد تنفسی هیپوکسمیک همراه با هایپرکاینی
نارسایی حاد تنفسی هیپوکسمیک بدون هیپرکاپنی
تشخیص
تدابیر پرستاری و پزشکی
تسریع پاکسازی ترشحات
ARDS
ریسک فاکتورهای ARDS
پاتوفیزولوژی
مرحله فیبروپرولیفراتیو یا پرولیفراتیو
علائم ARDS
معیارهای تشخیصی

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 59

فرمت فایل: پاورپوینت