مقدمه مقاله کارآفرینی سازمانی ضرورتی برای توسعه پایدار
در دوران عصر فرا صنعتی تغییرات عمیقی در سازمانها و نحوه انجام کارها به وجود آمده است. پایان استخدام مادام العمر، حذف لایه مدیریت میانی ، حرفه گرایی جایگزین سازمان گرایی ، کار در شبه سازمانها و اصالت کار فکری از جمله تغییراتی هستند که به تحول در فضای کاری اداره شدهاند. این تغییرات به عنوان عوامل ایجاد کننده اصلاحات در محیط کسب و کارها نقش دارند. در مقاله حاضر به تجزیه و تحلیل نیازمندی ها و ضرورت های کارآفرینی در سازمان ها می پردازیم.
توسعه کارآفرینی
کارآفرینی به عنوان یک عامل تغییر و ایجاد نوآوری در سازمانها شناخته میشود. این مقاله به بررسی تعاریف کارآفرینی میپردازد و نیازها و نقشهای آن در سازمانها را برجسته میکند. با توجه به اهمیت کارآفرینی در محیط کسب و کار امروزی تحلیلی نقادانه بر روی ویژگیها و عوامل مؤثر در کارآفرینی سازمانی ارائه میشود. در ادامه با معرفی مدلهای کارآفرینی و بررسی مطالب مرتبط با اقتصاد، روانشناسی، و جامعه شناسی این مقاله سعی در ارائه دیدگاه جامع و کاملی بر روی کارآفرینی در سازمانها دارد. به علاوه در انتها با مطالعه مطالب تحقیقاتی مورد نیاز و بررسی دقیق دو مطالعه موردی (Case) مدلی جامع از کارآفرینی ارائه شده و جمع بندی نتایج به همراه پرسش و پاسخهای مهم ارائه میشود.
فهرست مطالب مقاله کارآفرینی سازمانی ضرورتی برای توسعه پایدار
- مقدمه
- شناخت تغییرات محیط بین الملل
- شناخت ایران(نظام ارزشی ؛ مسائل خاص
- سازمانها ؛ اقتصاد ایران
- ضرورت های کارآفرینی
- تعاریف کارآفرینی
- کارآفرینی سازمانی
- نقش های کارآفرینان
- کارآفرینی از دیدگاه اقتصادی
- کارآفرینی از دیدگاه روانشناسی
- کارآفرینی از دیدگاه جامعه شناسی
- تفاوت کارآفرین با غیرکارآفرین
- تفاوت کارآفرین با مدیر
- دیدگاه فرایندی و مدل های کارآفرینی
- طرح Case زمزم ( سازمان تولیدی )
- طرح Case اکبر جوجه ( سازمان خدماتی )
- ارائه مدل کارآفرینی
- جمع بندی ؛ پرسش و پاسخ