مقدمه
در دهه های 50 و 60 ، با شروع رکود اقتصادی، بحث رضایت شغلی به مرکز توجه در سازمان ها و جوامع آمد. کارکنان و کارگران بیشتری به دلیل شرایط اقتصادی نامساعد و بحران های اقتصادی، از شغل خود راضی نبودند. این مسئله باعث جلب توجه بیشتر مدیران و سازمانها به بحث رضایت شغلی شد.
رضایت شغلی یکی از مهمترین و مورد توجهترین مسائل مطالعات و تحقیقات در زمینه رفتار سازمانی است (اسپکتر، 1997). حتی در نظریات کلاسیک، اهمیت پول و انگیزههای مادی به عنوان عوامل رضایت از شغل تأکید داشته شده و به نیازهای پایینتر انسانها توجه شده است. اما با گذر زمان، نظریات در مورد رضایت شغلی توسعه یافته و در نظریات نئوکلاسیک، تأکید به روابط انسانی و نیازهای سطوح بالا مثل نیاز به احترام و منزلت اجتماعی، خودشناسی، و … شده است.
تا سال ۱۹۹۱، بیش از ۱۲۴۰۰ مطالعه در زمینه رضایت شغلی انجام شده است (اسپکتر، 2006). همچنین، بیش از ۶۳۰۰ رساله دکتری در این زمینه در چکیده بینالمللی رسالههای دکتری موجود بوده و تا کنون بیش از ۳۳۵۰ تحقیق در مورد رضایت شغلی منتشر شده است (توپولوفسکی، 2000).
فهرست مطالب
مقدمــــه
تعـــاریف
ابزارهای قابل استفاد برای سنجش رضایت شغلی
ابزارهای مورد استفاده
پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد HOCQ
شاخص توصیف شغلی JDI
سیاهه فرسودگی شغلی مازلاک و جکسون MBI
فرهنگ سازمانی
فرسودگی شغلی
توصیف شغلی
توصیف شغلی ( حقوق و مزایا )
توصیف شغلی ( نوع کار )
توصیف شغلی ( ارتقا در سازمان )
توصیف شغلی ( سرپرست یا مدیر )
توصیف شغلی ( همکاران )
توصیف شغلی
فهرست نظریه ها
نظریههای رضایت شغلی
نظریه های بروفی
نظریه های پارسون
نظریه های کورمن
فردریک هرزبرگ
نظریههای رضایت شغلی
نظریه های مک کللند ( نیاز به موفقیت )
نظریه های برابری آدامز
نظریه انگیزش – بهداشت فردریک هرزبرگ
نظریه مزلو:
هرم مزلو
فیزیولوژیکی
امنیتی
اجتماعی
احترام
خود شکوفای
نظریه آلدرفر:
مازلو و آلدرفر در یک نگاه
افزایش موثر بر رضایت شغلی
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی
عوامل سازمانی
عوامل محیطی
ماهیت کار
عوامل فردی
پیامدهای رضایت شغلی
پیامدهای عدم رضایت شغلی
رابطه میان رضایت شغلی و عملکرد
شغل خوب چیست ؟
منابع