مقاله شهرهای جدید پاسخی به مشکلات شهری

مقاله شهرهای جدید پاسخی به مشکلات شهری

مقدمه مقاله شهرهای جدید پاسخی به مشکلات شهری
در دوره‌های قرن هجدهم و نوزدهم تحولات اقتصادی و اجتماعی باعث ظهور شهرها و شهرک های جدید، کلانشهرها و مجتمع‌ های عظیم شد. این دوران با ویژگی‌هایی چون گسترش شاهراه‌ها، اختراعات، تمرکز صنایع، مهاجرت‌های روستایی، تراکم جمعیت و آلودگی باعث دگرگونی‌های اساسی در ساختار و بافت شهرها شد. این تغییرات به گونه‌ای بود که نظم قبلی از بین رفت و عملکرد شهر دگرگون و تحت تأثیر انقلاب صنعتی قرار گرفت.

پس از قرن بیستم نظریه‌ ها و الگوهای مختلفی برای ساماندهی فضایی شهرها به ویژه شهرهای بزرگ طرح شد. این نظریه‌ها شامل مکاتب آرمان‌ گرایی و اصلاح‌ گرایی در پیش از قرن بیستم و همچنین مکاتب فرهنگ‌ گرایی ، شیکاگو ، طبیعت‌گرایی ، فن‌گرایی و فلسفه‌گرایی در قرن بیستم می‌شوند. مکتب آرمان‌ گرایی با تأکید بر نقد جوامع صنعتی به ایجاد اجتماع‌های جدید مانند فالانستر و دهکده‌های تعاونی می‌پردازد. مکتب اصلاح‌ گرایی نیز با تأکید بر بهسازی و ساماندهی محیط شهری در چارچوب جوامع صنعتی به اصلاح تنگناها و عوارض نظام اجتماعی می‌پردازد. مکتب شیکاگو با توجه به ناکافی بودن زمین در شهرها الگوی روستا شهر را برای حل مشکلات شهری ارائه می‌دهد و به اهمیت اکولوژی و محیط طبیعی در ساختار شهری تأکید دارد.

پیدایش و سیر تحول شهرهای جدید

در این فصل به تحولات تاریخی شهرها و شهرک‌ های جدید از آغاز قرن هجدهم تا اواخر قرن بیستم پرداخته خواهد شد. تأثیرات گسترش شاهراه‌ها، اختراعات، تراکم جمعیت و دیگر عوامل بر شکل‌ گیری ساختار شهری و مشکلاتی که با آن همراه بوده‌اند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین نقش انقلاب صنعتی در دگرگونی شهرها و اجتماعات به ویژه در دوران پس از قرن بیستم بررسی خواهد شد.

فهرست مطالب مقاله شهرهای جدید پاسخی به مشکلات شهری

  • فصل اول : پیدایش و سیر تحول شهرهای جدید
  • فصل دوم: شهرهای جدید
  • فصل سوم: کشورها
  • فصل چهارم: شهر و شهرنشینی
  • فصل پنجم: برنامه ریزی شهرهای جدید
  • فصل ششم: الگوی طبقه بندی شهرهای جدید در ایران

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 201

فرمت فایل: پاورپوینت