مقاله سیستم های بیومتریک راهکاری نوین برای افزایش امنیت

مقاله سیستم های بیومتریک راهکاری نوین برای افزایش امنیت

مقدمه
یکی از مسائل اساسی در جامعه امروز موضوع امنیت و تشخیص هویت است که توجه زیادی را از سوی کارشناسان و کاربران به خود جلب کرده است. استفاده گسترده از روش‌ های بیومتریک برای تشخیص و تایید هویت افراد در اماکن مختلف از جمله دانشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، و شبکه‌های کامپیوتری نشان از اهمیت این حوزه دارد. سیستم‌های پیشرفته حضور و غیاب ادارات، سیستم‌های محافظتی ورود و خروج از اماکن خاص، نوت‌ بوک‌ های مجهز به اثر انگشت و … از جمله روش‌های بیومتریک هستند که در این زمینه استفاده می‌شوند.

مقاله حاضر به مرور کوتاهی بر روش‌های مختلف بیومتریک می‌پردازد. کلمه بیومتریک از ترکیب دو کلمه یونانی bios به معنای زندگی و metrikos به معنای تخمین گرفته شده است. بیومتریک به تشخیص هویت افراد با استفاده از ویژگی‌ های فیزیولوژیکی و رفتاری آنها اشاره دارد. این تعریف کلی نشان‌ دهنده این است که بیومتریک به چهار ویژگی اصلی نیاز دارد: جامعیت ، تمایز ، دائمیت ، و قابل جمع‌ آوری بودن.

سیستم‌های بیومتریک باید با درصد قابل توجهی اطمینان عمل کنند تا در تشخیص افراد و اعطای دسترسی به آن‌ها خطا نکنند. در مقایسه با روش‌ های سنتی مانند رمز عبور و کارت شناسایی، سیستم‌های بیومتریک برخی مزایا را دارند از جمله عدم قرض داده شدن، عدم دزدیده شدن، عدم گم شدن، و عدم خراب شدن. این سیستم‌ها عمدتاً از الگوریتم‌های تشخیص الگو برای استخراج ویژگی‌ها از رفتار یا ساختار فیزیولوژی افراد استفاده می‌کنند.

یک سیستم بیومتریک شامل چهار بخش اصلی است ماژول حسگر (Sensor Module) که اطلاعات خام را جمع‌ آوری می‌کند، ماژول استخراج ویژگی (Feature Extraction Module) که ویژگی‌ها را از اطلاعات جمع‌ آوری‌ شده استخراج می‌کند، ماژول مطابقت (Matching Module) که اطلاعات را با الگوی ذخیره‌ شده مقایسه می‌کند و ماژول تصمیم‌گیری (Decision-making Module) که تصمیم می‌گیرد که آیا اطلاعات ورودی با اطلاعات ذخیره‌ شده مطابقت دارد یا خیر.

در ادامه به معرفی متدهای امروزی بیومتریک مزایا و معایب هر روش پرداخته خواهد شد. این متدها شامل اثر انگشت، عنبیه، حرکت (Gait)، شبکیه، تایپ با کیبورد، گوش، هند و انگشت، ورید و رگ‌ها، لبها، تشخیص چهره، ناخن، طیف الکترومغناطیسی پوست، صدا، دستخط و امضا، DNA، نمایشگر دمای نقاط بدن، و روش‌ های دیگر می‌ شوند.

فهرست مطالب مقاله سیستم های بیومتریک راهکاری نوین برای افزایش امنیت
روش‌ های تشخیص هویت بیومتریک
مقدمه
سیستم های بیومتریک
متدهای امروزی در بیومتریک
اثر انگشت (finger Print)
روش تـشـخـیـص زنـده بـودن انگشـت
عنبیه(Iris)
طرز حرکت (Gait)
شبکیه (Retina)
چگونگی تایپ با کیبورد(KeyStroke)
گوش(Ear)
شکل هندسی دست و انگشت ( Hand & Finger Geometry)
ورید و رگ‌ها (Vein & Vascular Patterns)
لب ها (Lips)
تشخیص چهره (Face recognition)
ناخن (Nail)
طیف الکترو مغناطیسی پوست (Skin Spectrum)
صدا (Voice)
دست خط و امضا (Handwriting & Signature)
DNA
نمایشگر دمای نقاط بدن (Infrared thermogram)
روش های دیگر
مقایسه میزان کاربرد متدها
سخن پایانی

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 45

فرمت فایل: پاورپوینت