مقاله در مورد دال های بتنی

مقاله در مورد دال های بتنی

دال های بتنی معمولا سازه ای برای پوشش و پشتیبانی از ساختمان ها استفاده می شود. این دال ها از بتن مسلح یا پیش تنیده ساخته می شوند و برای پوشش فضا های بزرگ و متعدد مانند سالن ها ، پارکینگ ها و سایر سازه ها به کار می روند. دالهای بتنی به دلیل مزایایی مانند قابلیت ساخت و نصب آسان ، مقاوت بالا در برابر نیرو های خمشی و تاثیرات جانبی پایداری و طول عمر بالا جایگزین مناسبی برای دالهای فلزی و چوبی هستند. دالهای بتنی در سازه های مختلف از جمله ساختمان ها ، سد ها، پل ها ، تونل ها و با کاربری های متنوع (سقف ، فونداسیون، پیاده رو) مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دال های بتنی

دال بتنی از نوع سازه های بسیار رایج در ساختمان‌ سازی است و به دلیل قوی بودن و مقاومت در برابر فشار در بسیاری از ساختمانها به عنوان سقف استفاده می شود. انواع دال بتنی شامل دال‌ های بلوکی، دال‌ های تیرچه‌ ای، دالهای پیش ساخته، دال‌ های مجوف و دال‌ های پوسته‌ ای میباشد.

دالهای بتنی

دال در حقیقت متداول ترین پوشش بتنی ، دال بتنی می باشد.

انواع دال های بتنی عبارتند از :

  1. دال یکطرفه
  2. دال دو طرفه
  3. دال تخت
  4. دال تخت قارچی
  5. دال مشبک
  6. دال های تیرچه و بلوک

میباشد که مورد بحث ، دال های تیرچه بلوک و اصول و عوامل و چگونگی بکارگیری مصالح و همچنین روش اجرای این نوع سقف می باشد.

سقف تیرچه بلوک

سقف های تیرچه و بلوک ، سقفی است بتونی که در ضخامت های 30-25 سانتی متری بکار می رود ، سقفهای تیرچه بلوک مزیتهایی نسبت به سقف های طاق ضربی و همچنین دال ببتن دیگر دارد و آن سبکتر بودن وزن سقف است که به واسطه قرار دادن بلوک هایی به ابعاد 40*25 سانتی متر در بین تیرچه ها که به عنوان تیرهای بتنی عمل می کنند می باشد .
در حقیقت سقف تیرچه و بلوک سبک تر و تقریباً می توان گفت که عایق صوتی مناسبی در ساختمان می باشد.

پس از اجرای سقف می توان بلوک ها را از سقف خارج کرد زیرا بلوک ها در سقف تیرچه و بلوک نقش پرکننده نداشته و در سازه و ایستایی سقف نقش مهمی ندارد.
تیرچه ها در سقف تیرچه و بلوک حکم تیرهای کوچک بتنی را دارند که با ریختن بتن در آنها تبدیل به تیرهای بتنی شده که در جهت عرض کمتر روی دیوار و تیرهای اصلی قرار داده می شوند و موجب انتقال کمتر فشار به تیرهای اصلی ساختمان می شوند.

بطور کلی سقف تیرچه و بلوک از بتن ، و بلوک سقفی تشکیل شده است که به کمک ابزار و وسایل در روی سقف اجرا و قرار داده می شود که در ادامه به ذکر نوع مصالح و نحوه استفاده و کارکرد آنها اشاره می شود.

فهرست مطالب

مقدمه ۱
انواع دال های بتنی ۱
سقف تیرچه بلوک ۳
تیرچه ۴
روش تهیه تیرچه ۵
قالب بندی و بتن ریزی تیرچه ۶
بلوک سقفی ۷
چیدن تیرچه و اندازه کردن آن ۱۰
کلاف عرض ۱۲
میل گرد تقویتی ۱۲
بتن ریزی ۱۳
آرماتوربندی ۱۵
طراحی ۲۱
جزئیات و فهرست آرماتوربندی ۲۱
قلابها، خمها و همپوشانی ۲۶
تیرهای بتن مسلح ۳۰
ستونهای بتون مسلح ۳۰
دال های بتون مسلح ۳۲
تیر دال ۳۴
قالب بندی ۳۵
مواد ۳۷
روغنهای قالب و امولوسیونی ۳۸
انواع قالب بندی ۴۰
قالب بندی فنداسیون ۴۶
قالب بندی ستون ۴۶
قالب بندی تیر ۴۷
قالب بندی دال ۴۹
تسریع کنندهها ۵۵
تاخیر کننده ها ۵۶
تاثیر رطوبت بر بتن ۵۷
ماسه ۵۸
ضمیمه ۱ ۶۱

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 61

فرمت فایل: WORD