مقدمه:
در دنیای امروز رقابت فزاینده و چالش های پیوسته بازار سازمانها را ملزم به توسعه و بهبود فرآیندهای خود کرده است. کیفیت محصولات و بهره وری دو عامل بنیادی در رقابت و بقای سازمانها جایگاه ویژه ای دارند. هر سازمانی که توانایی الگوبرداری از بهترین ها و بهبود مستمر را دارا باشد در مسیر رشد و پیشرفت قرار می گیرد.
در این سناریو الگوبرداری به عنوان یک روش سازمان دهی سیستماتیک، سازمان ها را قادر می سازد تا از تجارب و دانش صنعتی به عنوان یک راهنما استفاده کنند. این فرآیند از تحلیل و بررسی بهترین شیوهها سازمانها را در جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره وری هدایت میکند. با در نظر گرفتن اهمیت این رویکرد، در این مقاله به بررسی انواع الگوبرداری ، اهمیت تشکیل تیم پروژه، و فرآیند الگوبرداری خواهیم پرداخت.
فهرست مطالب
مقدمه
مزایا
انواع الگوبرداری
الگوبرداری داخلی
الگوبرداری رقابتی
الگوبرداری فرآیندی
تشکیل تیم پروژه
آموزش اعضای تیم
فرایند الگو برداری
شناخت فرآیند
انواع فرایند های سازمان
ترسیم فرآیند
چک لیست شناسایی فرایند
نمودار فرایند
اندازه گیری فرآیند
شناسایی فعالیت و شخص مورد الگوبرداری
انتخاب فرآیند برای الگوبرداری
از چه کسی الگوبرداری کنیم
جمع آوری اطلاعات
منابع اطلاعاتی
تحلیل داده ها و شناسایی شکاف ها
شناسایی و تحلیل شکاف ها در عملکرد
بازنگری تحلیلی داده ها
اولویت بندی
اجرای تغییرات
بازنگری
به هنگام بودن
بسط الگوبرداری