پاورپوینت جاذبه های گردشگری استان کرمان

پاورپوینت جاذبه های گردشگری استان کرمان

پاورپوینت جاذبه های گردشگری و تاریخی استان کرمان شامل مناظر طبیعی با شکوهی چون کویر لوت ، مسجد جامع کرمان، قلعه ریگان و دره های عجیب و غریبی هم چون دره گناباد ، معماری باستانی با باغ های دز خودک و آثار تاریخی از قبیل برج شفیعیه و کاخ دادگستری می باشد.

موقعیت جغرافیایی، طبیعی و اقلیمی استان کرمان

استان کرمان پهناورترین استان کشور با مساحت 183008 کیلومتر مربع در جنوب شرقی فلات مرکزی کشور بین 25 درجه و 55 دقیقه تا 32 درجه عرض شمالی و 53 درجه و 26 دقیقه تا 59 درجه و 29 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.
این استان از شمال به‌ استان‌های خراسان جنوبی و استان یزد، از شرق به‌ استان سیستان و بلوچستان، از غرب به‌استان استان فارس و از جنوب به‌استان هرمزگان محدود می‌شود.

استان کرمان به علت پستی و بلندی ها و شرایط خاص اقلیمی و وضعیت محیطی و طبیعی و وسعت منطقه از تنوع آب و هوایی برخوردار است.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان کرمان دارای 16شهرستان، 57 شهر، 142 دهستان و 45 بخش می باشد.
شهرستان های استان عبارتند از: بافت، بردسیر، بم، جیرفت، راور، رفسنجان، رودبارجنوب، زرند، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، کهنوج و منوجان که مرکز این استان شهرتاریخی کرمان می باشد.

آثار و بناهای تاریخی استان کرمان

کرمان از لحاظ ابنیّه تاریخی موجود جزو پنج شهر اول ایران به حساب می آید.

مزار شاه نعمت الله ولی کرمانی[ماهان، 840 هـ.ق]

آرامگاه یا آستانه ی شاه نعمت الله ولی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان در شهر ماهان واقع شده‌است این بنا ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد.
بخش اصلی آستانه شاه نعمت الله ولی، از یادگارهای احمدشاه بهمنی دکنی و بقیه در زمان شاه عباس اول، محمدشاه و ناصرالدین شاه ایجاد شده است.

باغ شاهزاده [ماهان، 1298 هـ.ق]

باغ شازده که در شش کیلومتری ماهان قرار دارد به دستور “عبدالحمید میرزا فرمانفرما” حاکم کرمان در اواخر دوره قاجار بنا گردیده است. این باغ هر چند از باغ سازی و معماری اروپایی (فرانسوی) متاثر است؛ حال و هوای محلی هم در آن موج می زند.
این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا، عمارت شاه نشین و حمام می باشد. از قسمت های ارزشمند باغ، شبکه ی آب رسانی و حوض های آن می باشد که در محور مرکزی باغ قرار دارد.

تخت درگاه قلی بیگ [در جنوب شرقی کرمان، بعد از اسلام]

به صورت یک تخت با عمارتی مکعب شکل در وسط با طاق نماهایی در چهار طرف سنگ مرمری بر روی قبر است که در پایین آن با خط ثلث صلوات بر دوازده امام و بالای آن اسم متوفی نقر شده است

گنبد جبلیه [شرق کرمان، قبل از اسلام]

پلان گنبد هشت ضلعی و روی اضلاع آن طاق نماهای متعددی به چشم می خورد. تاریخ دقیق و نحوه ی کاربرد بنا روشن نیست اما از سبک معماری، آنگونه استنباط می شود که بنای مذکور مربوط به اواخر دوره ساسانی می باشد که در اوایل اسلام تعمیر و مرمت شده یا اینکه در اوایل اسلام با الهام از معماری ساسانی بنا گردیده است.

مسجد امام خمینی (مسجد ملک)

بزرگترین مسجد کرمان است که با شبستان های متعدد و صحن وسیع و قنات مستوره(منسوب به نام دختر توران شاه) جاذبه ی تاریخی خود را حفظ کرده است. برج آجری و سه محراب گچ بری شده در این مسجد دیدنی است.

خواجه اتابک [خیابان شهید فتحعلی شاهی، قرن ششم]

این بنا از داخل چهارضلعی و از خارج به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. از عمده ترین ویژگی های بنا، خطوط کوفی و ثلث با گچ و آجر در نمای داخل آن می باشد

گنبد سبز [خیابان ابوحامد، قرن هفتم هـ.ق]

اثر مذکور از مدرسه و آرامگاه قراختائیان کرمان تشکیل می شده که در حال حاضر تنها سردر ورودی مدرسه باقی مانده است. زیباترین اثر ایوان کاشیکاری معرق آن است

مسجد جامع [خیابان شریعتی/میدان شهدا، قرن هشتم هـ.ق]

یکی از زیباترین مساجد ایران است که دارای سردر رفیع، صحن، ایوان و شبستان می باشد. این مسجد در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر بناگردیده است.
ارزشمندترین قسمت بنا، کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد است.

مجموعه گنجعلی خان [قرن 11 هـ.ق]

مجموعه گنج علیخان مجموعه عام المنفعه ای است که همزمان با شکوفایی اقتصاد عصر صفوی در سالهای 1007 تا1029 هجری قمری به سعی “گنجعلیخان” حاکم وقت کرمان ساخته شد و به همت پسرش “علیمردان خان” تکمیل گردیده است.
این مجموعه هنوز هم مرکزیت خود را در هسته شهر حفظ کرده و از شاهکارهای معماری و مجموعه ای عالی از آثار باشکوه دوره صفویه محســــوب می شود.
این مجموعه شامل میدانی است که مرکز تجمع مردم، برگزاری مراسم جشن و عزا، ابلاغ اعلانات حکومتی، معرکه گیری مرشدان و شعبده بازان بوده است.سه طرف آن بازارهای زیبای مسقف قراردارد و در طرف دیگر آن حجره های تجاری واقع شده اند.
ضرابخانه در شمال، حمام در جنوب، کاروانسرا یا مدرسه و مسجد در شرق، آب انبار در غرب و دو چهارسوق زیبا در شمال غرب و جنوب غرب میدان قرار گرفته اند

حمام:

حمام گنجعلی خان ازچند بخش کلی: سردر ورودی، رختکن، گرمخانه، حاکم نشین و نظافت خانه تشکیل گردیده است و یکی از زیباترین و قدیمی ترین حمام های ایران است که در اوایل قرن یازدهم ه.ق به فرمان “گنجعلیخان” ساخته شده و با نام موزه مردم شناسی، پرجاذبه ترین نقطه توریستی شهر کرمان محسوب میشود

بازار:

چهارسوق بزرگ گنجعلیخان محل تقاطع بازارهای شمالی، جنوبی و شرقی-غربی است. نمای داخلی آن پس از بازسازی سقف فرو ریخته توسط میرزا شکرا… که با نقاشیهای رنگ و روغن در دوره قاجاریه تزئین شده، پوشش و چهره مردم این دوره را به نمایش می گذارد. سقف چهارسوق، بلندترین و بزرگترین سقف بازار به شمار می آید و به سبک باشکوهی بنا شده است. چهارسوق مسگری نیز در گوشه شمال غربی میدان واقع شده، بازارهای مسگری غربی و شمال میدان را به هم پیوند می دهد.

مدرسه:

این بنا در سال 1007 هجری قمری، در شرق میدان (با 725 متر مربع زیربنا) در دو طبقه ساخته شده است.

مسجد:

مسجد یا نمازخانه گنجعلیخان” در شمال شرقی میدان و همجوار با مدرسه، قرار گرفته است. این مسجد گنجینه ای از تزئینات معماری اسلامی دوره صفوی، نظیر گچبری، کاشیکاری، خطاطی، مقــرنس کاری، کاربندی، حجاری و نقاشیهای زیبا می باشد و تمامی سطح داخلی گنبد با مقرنسکاری و تزیینات مرسوم دوره صفویه تزیین شده است

فهرست مطالب
موقعیت جغرافیایی، طبیعی و اقلیمی استان
آثار و بناهای تاریخی
حمام
بازار
مدرسه
مسجد
ضرابخانه
یخدان مؤیدی
موزه ها
جاذبه های طبیعی
کوه ها
دریاچه و تالاب ها
رودخانه ها
دشت ها و کویرها
سوغات

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 55

فرمت فایل: پاورپوینت