اختلالات یادگیری به وضعیتی اطلاق میشود که افراد، از نظر هوشی به طور عمومی عادی یا حتی بالاتر از متوسط هستند، اما در یک یا چند درس مشکلاتی را تجربه میکنند. این مشکلات به گونهای هستند که به نسبت تلاشی که برای یادگیری میکنند، به نظر میآید که نتیجه مطلوب را نمیگیرند. حدود 2 تا 3 درصد از دانشآموزان از اختلالات یادگیری رنج میبرند، اما مهم است که بدانیم این اختلالات قابل درمان هستند.
در جهان تاریخ، فردانشآموزان بزرگی مانند آلبرت اینشتین، توماس ادیسون، آگوست ردین، پروفسور هشترودی و حتی وناپلئون بناپارت از نوابغی هستند که در دوران خود اختلالات یادگیری داشتهاند.
اثرات این اختلالات شامل ضرر اقتصادی و کاهش عزت نفس کودکان است. در دستههای مختلفی از اختلالات یادگیری، اشکالی چون اختلال در خواندن، اختلال در نوشتن، و اختلال در ریاضی و حساب کردن وجود دارد. این اختلالات معمولاً تاثیرات منفی در عملکرد تحصیلی و تحولی دانشآموزان در مواد درسی مربوطه دارند.
انواع اختلال در نوشتن:
- اختلال در املا ( دیکته)
- نارسانویسی
- وارونه نویسی
- قرینه نویسی
انواع اختلال یادگیری به اعتبار فرایندهای روانی
- اختلال در پردازش های کلامی
- اختلال در حافظه
- اختلال مربوط به فرایند های ذهنی
فهرست مطالب
انواع اختلالات یادگیری به اعتباردرس های دبستانی
انواع اختلال یادگیری به اعتبار فرایندهای روانی
نظریه های درمانی ( علل ایجاد اختلال)
علت های نارسا نویسی
گام های درمان
اختلالات خواندن (انواع نارسایی خواندن)
درمان اختلالات خواندن
اشکالات شنوایی( شنوایی حساس نشده) تمرینات مربوط به تقویت شنوایی
توان چشم در خواندن( درست دیدن کلمات وخوب حرکت دادن چشم)
اشکال در ادراک دیداری
اختلالات نوشتن( دیکته نویسی)
علل نارسا نویسی
نوشتن
حافظه ی دیداری ضعیف ( بیشتر غلط ها)
قرینه نویسی
حساسیت شنیداری و حافظه ی شنیداری
اختلالات ریاضی
حرکات مربوط به کودک تاسن 3 سالگی
حرکات مربوط به 3-6 ساله
مفاهیم مربوط به اول دبستان
انواع فقدان دقت