پاورپوینت کارت گرافیک

پاورپوینت کارت گرافیک

کارت گرافیک یکی از مفاهیم کلیدی در دنیای رایانه‌ ها و فناوری اطلاعات می‌ باشد. در این پاورپوینت به بررسی عمیق نقش و اهمیت کارت گرافیک در عصر دیجیتال خواهیم پرداخت. از ارتباط مادربرد با نمایشگر تا انواع مختلف کارت‌ های گرافیک و تأثیر آنها بر تجربه کاربران، تمام جنبه‌ های مرتبط با این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مقدمه

برای این که بتوان در صفحه نمایش رایانه تصویرهای مربوط به داده ها را دید باید ارتباط بین نمایشگر و مادر برد رایانه برقرار شود. برای این کار هر رایانه برای هر نمایشگر یک کارت دارد که در یکی از شکاف های توسعه (گسترش) مادربرد قرار می‌گیرد و با کابلی که به آن وصل می‌شود جریان نمایش اطلاعات بر روی صفحه نمایش را کنترل می‌کند.

کارت گرافیک چیست؟

یک کارت گرافیک پیشرفته یک برد مدار چاپی به همراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است. پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیکی طراحی شده است. اکثر پردازنده‌ها دارای دستورات اختصاصی بوده که با استفاده از آنها می‌توان عملیات گرافیک را انجام داد. کارت گرافیک دارای اسامی متفاوتی نظیر: کارت ویدئو – برد ویدئو – یرد نمایش ویدئویی – برد گرافیک – آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو است.

استانداردهای گرافیک

اولین کارت گرافیک در سال 1981 توسط شرکت IBM عرضه گردید. کارت فوق به صورت تک رنگ و با نام MONOCHROME ارائه شد. صفحات نمایشگری که از کارت فوق استفاده می‌کردند، متنی بودند و رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه کارت‌های چهار رنگ HGC ارائه گردیدند. سپس کارت‌های هشت رنگ CGA و کارت‌های شانزده رنگ EGA ارائه گردیدند. تولیدکنندگانی دیگر نیز نظیر کمودور کامپیوترهایی را معرفی کردند که دارای کارت‌های گرافیک از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. کارت‌ها توانایی نمایش تعداد زیادی رنگ را داشتند. زمانی که شرکت IBM در سال 1987 کارت VGA را معرفی کرد، استاندارد جدیدی در این زمینه مطرح شد. نمایشگرهای VGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400×720 بودند. یک سال بعد استاندارد SVGA معرفی شد. استاندارد فوق قادر به ارائه 16.8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024×1280 است. کارت‌های گرافیک از استانداردهای متفاوتی پیروی می‌کنند.

تفاوت VGA با کارت‌های گرافیک قدیمی EGA & CGA

در کارت‌های قدیمی از سیگنال‌های آنالوگ برای ارسال اطلاعات از کارت به نمایشگر استفاده می‌شود. اما در خانواده وگا از سیگنال‌های پیوسته دیجیتال برای این کار استفاده می‌شود. می‌توان کارت‌های وگا را از کارت‌های قدیمی مانند ایگا و سگا با توجه به نوع درگاه پشت کارت تشخیص داد. از روی نوع درگاه، می‌توانیم خانواده وگا را از انواع قدیمی ایگا، سگا و… تشخیص دهیم چرا که درگاه کارت‌های خانواده وگا از نوع سه ردیفه و دارای 15 سوراخ به صورت مادگی هستند. در حالی که در انواع قدیمی، درگاه دارای دو ردیف سوراخ به صورت مادگی است.

انواع کارت گرافیک

کارت‌های وگا

این نوع کارت‌ها تا به حال متداول‌ترین کارت‌های مورد استفاده بوده‌اند. بنابراین، یک نمایشگر جدید تک رنگ به کارت وگا نیاز دارد.

کارت‌های 8514 ای

این کارت نخستین استاندارد گرافیکی با دقت بسیار زیاد بود.

کارت‌های زگا (اکس جی ای)

این کارت‌ها بهتر از کارت‌های وگا بودند.

کارت‌های سوپر وگا (سوپر وی جی ای)

معروف‌ترین نوع کارت گرافیکی که امروزه در رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این نوع کارت‌ها هستند که در هر سطر 1024 نقطه و در هر سطر 768 نقطه را نمایش می‌دهند. در حالی که کارت‌های وگا در هر سطر صفحه نمایش 640 و در هر ستون آن 400 نقطه را نمایش می‌دهند.

کارت‌های سرخود

در برخی از مادربردها این امکان وجود دارد که از کارت گرافیکی مستقل استفاده نشود. در این صورت می‌توان از تراشه گرافیکی روی مادربرد استفاده کرد، که مانند یک کارت گرافیکی سرخود عمل می‌کنند. باید توجه داشت که معمولاً نمی‌توان دو کارت گرافیکی از خانواده وگا را با هم به کار برد. بنابراین اگر بخواهید از کارت گرافیکی مستقل و قوی‌تر استفاده کنید، باید با استفاده از جامپر پردازنده گرافیکی روی مادربرد را از کار بیاندازید.

محل نصب

می‌توان گفت کارت‌های گرافیکی از نظر محل نصب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کارت‌های گرافیکی از نوع کارت‌های توسعه

قابل نصب در شکاف‌های توسعه مادربرد.

کارت گرافیکی از نوع سرخود

قابل نصب بر روی مادربرد.

کارت‌های گرافیکی نوع اول بر حسب نوع شکاف توسعه‌ای که برای آن طراحی می‌شوند به انواع آیزا، ویزا، و آی‌جی‌پی تقسیم می‌شوند.

انواع آیزا

این گذرگاه 16 بیتی بوده و با سرعت 8 مگاهرتز کار می‌کند. در نتیجه قادر به انتقال سریع داده‌ها بین کارت گرافیکی و پردازنده نیست.

انواع ویزا

وظیفه انتقال اطلاعات بین کارت گرافیکی و پردازنده را با سرعتی در حدود 50 مگاهرتز به صورت 32 بیتی و…..

فهرست مطالب پاورپوینت کارت گرافیک

مقدمه
کارت گرافیک چیست؟
استانداردهای گرافیک
تفاوت VGA با کارت گرافیکهای قدیمی EGA & CGA
انواع کارت گرافیک
محل نصب
اجزای کارت گرافیک
نحوه کار کارت گرافیک
اشکال زدایی کارت گرافیک
نکاتی در رابطه با تهیه کارت گرافیک

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 31

فرمت فایل: پاورپوینت