پاورپوینت فرآیند تجارت الکترونیکی و تجارت سیار، فرآیند خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت و دستگاه های تلفن همراه است. این فرآیند در ایران و جهان در حال رشد است و فرصت های جدیدی را برای کسب و کارها و مصرف کنندگان ایجاد کرده است.
مفهوم تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی بخشی از کسب و کار الکترونیکی، کسب و کار مبتنی بر رایانه و اقتصاد است. تجارت الکترونیکی از طریق شبکه گسترده جهانی، اینترانت، اکسترانت، شبکه مجازی شخصی، رمز نگاری لایة ایمنی اطلاعات و غیره صورت میگیرد. تجارت الکترونیکی تمامی فعالیتهایی که بنگاهها و افراد برای مبادلات انجام دهند را شامل میشود بطوری که تمام یا بخشی از این فعالیتها از طریق اینترنت صورت میگیرد.
مزایای تجارت الکترونیکی
- ایجاد فرصتهای جدید برای کشورهای حاشیهای و خارج از مناطق تجاری
- ارتباط با تجارت به صورت 7*24*365.
- ایجاد فرصت های جدید تجاری
- فروش کالاها و خدمات به تمام افراد در همه جای جهان (بازار مجازی جهانی).
- ارایه به موقع اطلاعات به مشتریان.
- کاهش هزینههای بالاسر در ارتباط با نگهداری کالاها.
- ذخیره پول و زمان.
- شناخت تقاضای مشتریان برای تولید کالاها و خدمات جدید.
- واکنش سریع نسبت به تقاضای مشتریان.
- برقراری ارتباط online با مشتریان.
تحلیل کلان اقتصادی ICT
دو رویکرد:
تنها منبع رشد بهرهوری آمریکا ICT
یکی ازمنابع رشد بهرهوری آمریکا ICT
راهبردهای تجارت الکترونیکی آمریکا :
- دسترسی سریع به اینترنت
- حمایت از مصرف کنندگان
- تسریع در گسترش اینترنت در کشورهای در حال توسعه
- تحقیق در زمینه اثرات سرمایه گذاری و گسترش استفاده از اینترنت
- کمک به واحدهای کوچک و متوسط ( SMES )
راهبردهای EC در مالزی
- ایجاد جامعه اطلاعاتی
- ایجاد اعتماد و اطمینان برای مصرف کنندگان
- ایجاد محیط رقابتی برای بخش خصوصی
- توسعه توانمندیها
- توسعه منابع انسانی
- ایجاد ارتباط قوی با بازارهای آسیایی
- گسترش قابلیتهای ابر راهروهای چند رسانهای
- گسترش زبان انگلیسی
- استفاده از مزایای حاصل از EC
چین
برای گسترش اینترنت و تجارت الکترونیکی ، چین با تحدیدهای زیر روبرو است :
تجاری : مالکیت دولت برای بسیاری از مراکز تجاری و محدودکردن بخش خصوصی از دسترسی به اطلاعات، از بکارگیری اینترنت در بخشهای تجاری جلوگیری میکند.
فساد مالی : فساد مالی هزینه زیادی را به تجارت اینترنتی وارد ساخته شده است.
امنیت : فساد اداری و عدم وجود امنیت باعث شده که دولت مقررات لازم را فساد اداری بعمل آورد.
ایدلوژی: اینکه استفادهکنندگان چقدر آزادی عمل در استفاده از اینترنت دارند، همچنان در چین وجود دارد.
اجرا: نبود سنتهای مطابق با قوانین و مقررات، مشکلات زیادی برای توسعه اینترنت بوجود آورده است.
فهرست مطالب
مفهوم تجارت الکترونیکی
مزایای تجارت الکترونیکی
مطالعات تجربی: ICT تحلیل کلان اقتصادی
راهبردهای تجارت الکترونیکی آمریکا
راهبردهای EC در مالزی
تجارت سیار
مزایای MC نسبت به EC
کاربردهای MC
کشورهای فعال در زمینه MC
فعالیتهای اصلی طرح گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد، بازرگانی و تجارت
اصول سیاست تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران
سیاست تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران
اقدامات وزارت بازرگانی در زمینه تجارت الکترونیکی
راهبردهای سیاستی
مقاله فرآیند تجارت الکترونیکی و تجارت سیار در ایران و جهان دارای 72 صفحه و به صورت پاورپوینت تدوین شده است.