فرهنگ و ارتباطات سازمانی
پاورپوینت مدیریت
توضیحات:
این فایل مربوط به یک کارگاه آموزشی ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۱۳۹۲ می باشد. فایل پیش رو حاوی مطالب جامع درباره فرهنگ و ارتباطات سازمانی است و برای دانشجویان رشته مدیریت بسیار مفید می باشد. اسلایدها به شکل بسیار زیبایی طراحی شده اند.
اهمیت فرهنگ
جین مانت: اگر مجبور بودم که دوباره از نو شروع کنم از فرهنگ شروع می کردم.
ریموند ویلیامز: همانطور که کشاورزان از طریق شخم زدن و هرس کردن و غذا دادن و چراندن، مواظب محصولات و حیوانات خود هستند، فرهنگ نیز از انسانها نگهداری می کنند.
اندیشمندان علم مدیریت، ریشه موفقیت ها و شکست های هر سازمان را در فرهنگ آن جستجو می کنند
اهمیت فرهنگ سازمانی در بخش بهداشت
یکی از سیاستهای بهداشت و درمان، بهبود کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی میباشد .اجرای تدابیری چون مدیریت کیفیت فراگیر، بهبود سازمانی، استانداردهای ISO و تعالی سازمانی برای دستیابی به این سیاست است.تغییر فرهنگ سازمانی به عنوان کلید این سیاست نامیده شده است و انجام این تدابیر بدون تغییر فرهنگ سازمانی میسر نمی شود
یک فرهنگ سازمانی سالم تأمین کننده یک محیط باز، صمیمانه، با اعتماد، خلاق، مشارکتی، تجربی، علمی، عقلایی، منطقی و بی آلایش در آزادسازی تواناییهای افراد و پتانسیلهای بالقوه سازمان می باشد
بیمارستانها به عنوان سازمانهای بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی فرهنگ خاص خود را دارند فرهنگ سازمانی بیمارستان، پیوند نزدیکی با فرهنگ عمومی جامعه دارد و بخش گسترده ای از رفتار و بالندگی بیمارستان و کارکنان آن را پوشش می دهد
تعریف فرهنگ Culture
– فرهنگ واژه ای فارسی و مرکب از دو جزء فر و هنگ .
– فر به معنای جلو و بالاست و هنگ، به معنای کشیدن و نیز تعلیم و تربیت
– در انگلیسی معنای آن کشت و کار و یا پرورش
مجموعه ای از رفتارهای آموختنی ، باورها ، عادات و سنن که مشترک میان گروهی از افراد است و به گونه ای متوالی توسط دیگران که به آن جامعه وارد می شوند آموخته و به کار گرفته می شوند.
فرهنگ سازمانی (organizational culture)
ادگار شاین: ترکیبی از باورها، ارزشها و پیش فرضهایی است که در سازمان وجود دارد و همه اعضاء سازمان، کم و بیش، به طور یکسان در معرض آن قرار می گیرند
رابینز: شیوه ای خاص یا فضایی که سازمانی را از سازمانهای دیگر متمایز میسازد و در واقع، به آن سازمان شخصیت منحصر به فردی میدهد
جوآن مارتین: به مثابه چسبی تصور کرد که یک سازمان را از طریق مجموعه ای از الگوهای مشترک معنا به هم پیوند می دهد. فرهنگ سازمانی بر ارزش ها باورها و انتظاراتی متمرکز است که اعضا در آن مشترک اند.
ویژگی های فرهنگ
- مختص انسان
- دارای رابطهای دو جانبه با انسان
- جهتدار
- وسیله سازگاری فرد با محیط خارجی
- همه فرهنگها دارای یک دسته عناصر عام و یکسان هستند
- از جامعه ای به جامعه دیگر قابل تشخیص و تمیز است.
- عامل وحدت بخش ارزشهای اجتماعی
- عامل منظم شدن رفتار افراد یک جامعه
- تغییرات فرهنگی بسیار کند
- فرهنگ اکتسابی است
- پیوند دهنده گذشته به زمان حال
مقوله های اصلی پدیده های آشکار مرتبط با فرهنگ
- مقررات رفتاری مشاهده شده در تعلات افراد با یکدیگر(آداب و رسوم و سنت)
- فرم ها و هنجارهای گروهی
- ارزشهای حمایت شده (مثل کیفیت تولید)
- فلسفه رسمی (سیاست ها و اصول ایدئولوژیک)
- قواعد بازی (مقررات و قید و بندهای موجود در گروه)
- جو و فضا
- مهارت های درونی شده
- روش ها و عادات و تفکر، الگوهای ذهنی
- معانی مشترک
- مثل ها و استعاره های ریشه ای یا سمبلهای تلفیقی
درخت فرهنگ
شیوه های آشنایی با فرهنگ سازمانی
شکل گیری فرهنگ سازمانی
رهبری Leadership
رهبران، وحدت مقصد و جهت گیری سازمان را ایجاد می کنند. آنان بایستی محیط درون سازمان را به نحوی بوجود آورده و برقرار نگهدارند تا افراد بتوانند در دست یابی به اهداف سازمان به طور کامل دخیل شوند
ویژگی های رهبر براى هدایت فرهنگ سازمانی
√ آینده نگر Visionary
قدرت دیدن آینده فراسوى مشکلات
√ ریسک پذیر
داراى قدرت ریسک پذیرى کنترل شده
√ توانمندساز
تفویض اختیار با حفظ مسؤلیت
√ یادگیرنده Learner
دارای انگیزه و قابلیت برای یادگیری
√ ذهن باز و روشن
ارایه کننده و پذیراى بازخور
√ مربی گرى Coaching
اختصاص وفت براى مربى گرى و هدایت دیگران
√ کار با همکاران
در جهت انتقال تجارب و کاربرد بهترین روش
سه مرحله جامعهپذیری کارکنان
- پیش از ورود : آموزشها و یادگیریهای قبل از پیوستن فرد به سازمان
- رویارویی : فرد تازه استخدام شده متوجه واقعیت سازمان شده و درمییابد که در انتظارات و تفکرات خود، تجدید نظر کند.
- دگردیسی یا تحول جامع : آموختن مهارتهای لازم برای انجام کارها، تبحر پیدا کردن، احترام گذاردن به ارزشها و هنجارهای گروهی و همسان شدنبا آنان