امروزه مدیریت کسب و کار بدون توجه به تجارت الکترونیک دیگر غیر ممکن به نظر میرسد. این پاورپوینت به بررسی اهداف، ویژگیها، و ضرورتهای تجارت الکترونیک به عنوان یک ابزار کلان در قرن حاضر میپردازد.
تعریف تجارت الکترونیک
از دیدگاه سازمانهای خارجی، تجارت الکترونیک به هر نوع مبادله اطلاعات مربوط به امور تجاری از طریق ابزارهای الکترونیکی، از جمله تلفن و فاکس، اشاره دارد. از دیدگاه اتحادیه اروپا، این تعریف به شکلی انجام میشود که طرفین معامله به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم، از طریق تعاملات الکترونیکی انجام میدهند.
تاریخچه
- 1955 – 1974: عصر پردازش الکترونیکی داده (EDP)
- بیست ساله نخست عصر ماشینهای خودپرداز (ATM) و کارتهای اعتباری.
- 1975 – 1994: عصر سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS)
- امکان استفاده از مبادله الکترونیکی دادهها (EDI)، سیستم بانکی بینالمللی (Swift) و انتقال وجه الکترونیکی (EFT).
- 1995 – 2014: عصر اینترنت (Internet)
- توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن، تحول اساسی در تجارت الکترونیک ایجاد کرده است.
تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات (E-Commerce & IT)
فن آوری اطلاعات نه تنها روش کارکرد افراد و سازمانها را تغییر داده است بلکه در اقتصاد، آموزش، بهداشت، صنعت، تجارت، بانکداری و سرگرمیها نیز تأثیرگذار بوده است. پیشرفتهای تکنولوژی اطلاعات به گستردهترین میزان ممکن اطلاق شده و به عنوان یک پدیده مشابه اختراع ماشین بخار شناخته شده است.
شش شاخص بسترهای تجارت الکترونیک در ایران
- محل مصرف ICT در ایران
- بررسی تاثیرات تجارت الکترونیک بر بنگاهها در 13 کشور عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه اروپا.
- اثرگذاری ICT در بخش عرضه اقتصاد
- افزایش سهم بازار، حجم تولید، یکپارچگی فعالیتها در کل اجزا زنجیره.
- تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی
- بررسی مزایا و معایب تجارت الکترونیک نسبت به روشهای سنتی.
- تجارت الکترونیک و اشتغالزایی
- ارتباط بین تجارت الکترونیک و افزایش فرصتهای شغلی.
- رویکرد به کارآفرینی دیجیتالی
- نگاه به کسب و کارهای جدید و آینده با تأکید بر دیجیتالی بودن.
- مشخصات یک واحد کسب و کار جدید
- نیازمندیها و مهارتهای لازم برای راهاندازی یک کسب و کار جدید در دنیای الکترونیک.
موارد آموزشی که باید در حوزه تجارت الکترونیک به آن پرداخت
- طراحی وبگاه
- اهمیت نقش محتوا در جذب مشتری
- امنیت در تجارت الکترونیک
- بهبود تجربه کاربری (UX)
- استفاده از روشهای بازاریابی دیجیتال
معرفی چند نمونه موفق در تجارت الکترونیک (کسب و کار اینترنتی)
- نمونه 1: پلتفرم خرید و فروش آنلاین
- تجربه موفقیت در فرآیند خرید و فروش بهصورت آنلاین.
- نمونه 2: سرویسهای اشتراکی آنلاین
- موفقیت در ارائه خدمات اشتراکی از طریق اینترنت.
- نمونه 3: تولید و فروش محتوا
- کسب و کار موفق در زمینه تولید و فروش محتوا و آموزشهای آنلاین.
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف تجارت الکترونیک
تاريخچه
تجارت الكترونيك و فن آوري اطلاعات E – Commerce & IT) )
مقایسه تجارت الكترونيك و پیشرفت ITدر جهان
شش شاخص بسترهای تجارت الکترونیک در ایران
محل مصرف ICT در ایران
اثرگذاری ICT در بخش عرضه اقتصاد
تجارت الكترونيكي در برابر تجارت سنتي
نتایج و پیشنهادات
تجارت الکترونیک و اشتغال زایی
رويکرد به کارآفريني ديجيتالي
مشخصات یک واحد کسب و کار جدید
مواد لازم برای تجارت الکترونیک
موارد آموزشی که باید در حوزه تجارت الکترونیک به آن پرداخت
بعضی نیازمندی های تجارت الکترونیک
طراحی وب گاه
معرفی چند نمونه موفق در تجارت الکترونیک (کسب و کار اینترنتی)
کلام آخر