پاورپوینت ارزش زمانی پول

پاورپوینت ارزش زمانی پول

این فایل پاورپوینت شامل 16 اسلاید بوده و در مورد ارزش زمانی پول می باشد.

مقدمه
در زمان حال، مقدار پول در دسترس، ارزش بیشتری نسبت به   همان مقدار پول در آینده دارد، که این ناشی از ظرفیت درآمدی بالقوه آن است. این اصل اساسی در امور مالی نشان دهنده آن است که، از محل دریافت پول میتوان بهره کسب کرد. پول، هرچه زودتر دریافت شود دارای ارزش بیشتری است.همچنین به عنوان ارزش فعلی تعدیل شده بدان اشاره شده است.

یکی از این ابزارها و البته مهمترین آنها تئوریهای مربوط به محاسبه سود و نرخ بهره است که در بین بانکداران دنیا دهها سال سابقه دارد . انواع محصولات بانکی و بیمه ای و سرمایه گذاری هایی که به خانوارها و صاحبان پس انداز پیشنهاد می گردد همگی به نحوی به افراد میگویند که میزان سرمایه شما شامل چه میزان رشد خواهد بود . بانکها تنها از لفظ درصد استفاده میکنند و بیمه ها تنها از لفظ مبلغ. اما همه مبین آن است که فرد برای سرمایه گذاری از جایزه ای بهره مند می گردد.

تعریف ارزش زمانی پول

واژه ارزش زمانی پول به این حقیقت که پول با گذر زمان بهره کسب می کند اشاره دارد. بهره، هزینه استفاده از پول است. برای قرض گیرندگان، بهره، هزینه اجاره پول می باشد و همین بهره برای قرض دهندگان ، درآمد ناشی از قرض دهی است.

زمانی که وجوه نقد برای یک دوره زمانی مورد استفاده قرار می گیرد، باید بهره را شناسایی کنیم، در غیر این صورت بخش مهمی از مبادله را نادیده گرفته ایم.
برای مثال : فرض کنید شما 4،454 ریال در اوراق قرضه شرکتی که سالانه 10درصد بهره می پردازد، سرمایه گذاری می کنید. پس از گذشت یک سال ، ارزش سرمایه گذاری شما به 5،000 ریال رسیده است. اختلاف بین سرمایه گذاری اولیه شما (4،454 ریال) و ارزش آتی سرمایه گذاری (5،000 ریال) ، مبلغ درآمد بهره ای است که شما در طول سال کسب کرده اید (455 ریال). اگر از بهره چشم پوشی نمایید ، درآمد بهره کسب شده را به حساب نگرفته اید. هر چه دوره زمانی طولانی تر باشد ، اهمیت بهره بیشتر خواهد شد زیرا مبلغ بهره ، وابسته به مدت زمانی می باشد که پول سرمایه گذاری شده است.

این بار از دیدگاه قرض کننده به مساله می نگریم. فرض می کنیم شما ماشینی را برای خود خریداری می کنید. قیمت نقدی این ماشین 8،000،000 تومان است اما شما در حال حاضر قادر به پرداخت این مبلغ نمی باشید. برای تامین وجوه نقد مورد نیاز جهت خرید ، شما یک فقره سند پرداختنی 8،000،000 تومان را امضا می کنید. این سند شمار را ملزم می کند یک سال بعد از تاریخ خرید ، مبلغ  8،000،000 تومان بعلاوه 10 درصد پرداخت نمایید.

بهای تمام شده این ماشین برای شما 8،000،000  تومان است یا 8،800،000 تومان ( 800،000+8،000،000) ؟ در پاسخ باید گفت بهای تمام شده 8،000،000 تومان می باشد. 800،000 تومان اضافی ، هزینه بهره است و نباید به عنوان بخشی از بهای تمام شده ماشین تلقی شود.در صورت نایدیده گرفتن بهره ، بهای تمام شده ماشین بیش از واقع و هزینه بهره کمتر از واقع خواهد بود.

بنابر این خواهیم داشت که:
یکی از اساسی ترین مفاهیم در امور مالی این است که،  پول دارای ارزش زمانی است. این در حالی است که بگوییم، در زمان حال، پول در دست، ارزشی بیش از پولی که انتظار می رود در آینده دریافت شود، خواهد داشت.

دلیل آن بسیار ساده و گویا است : یک دلار دریافت شده در زمان حال را می توان سرمایه گذاری کرد، به طوری که در زمان آینده  شما بیش از یک دلار خواهید داشت. این منجر به آن می شود که ما گاهی از خلاصه ی مفهوم ارزش زمانی پول استفاده کنیم و بگوییم:
یک دلار امروز ارزشی بیش از یک دلار فردا دارد.

دلیل وجود ارزش زمانی برای پول

پولی که امروز در دسترس ما می باشد دارای مزایا و مخاطراتی می باشد که موجب ایجاد ارزش زمانی برای آن می شود از جمله این مزایا و مخاطرات به موارد زیر می توان اشاره نمود :

نرخ بهره

وجود بهره در اقتصاد موجب می شود که پول ارزش زمانی داشته باشد، یعنی هر فردی میتواند حتی با وجود عدم آشنایی با فنون مالی و اقتصادی و عدم توانایی پیش بینی اتفاقات آتی پول خود را در بانک سپرده نموده و  از محل آن سود هایی را در یافت نماید که با این فرض پول پایان سال برابر خواهد بود با پول ابتدای سال به اضافه سود تعلق گرفته به آن.

تورم

با توجه به وجود میزانی از تورم در بازار ها پول همواره به صوت مداوم توان خرید و قدرت خود را در مقابل سایر کالا ها در طول زمان از دست می دهد  و به همین دلیل قدرت خرید پول امروز با قدرت خرید پول فردا برابر نخواهد بود .

هزینه فرصت

با توجه به وجود فرصت ها و نوسانات موجود در بازار هر واحد پولی این فرصت را در اختیار دارنده آن قرار می دهد تا با استفاده از فرصت های موجود در بازار بر ارزش پول امروز خود در آینده بیفزاید بنابر این یکی دیگر از دلایلی که موجب  ایجاد ارزش زمانی پول می شود فرصت های مورد انتظاری میباشد که پول در اختیار دارنده آن قرار می دهد .

بنابر این:
با توجه به آنچه که عنوان شد پول دارای ارزش زمانی است  ، یعنی ارزش 100تومان امروز با 100 تومان سال آینده برابر نمی باشد  حتی با وجود فرض عدم تورم باز هم 100 تومان امروز با 100 تومان سال آینده برابر نمی باشد . به عنوان مثال اگر به شما پیشنهاد کنند که 100 تومان حقوق خود را امروز به شما بدهند یا سال آینده ، اکثریت زمان حال را به زمان آینده ترجیح می دهند  . ترجیح زمان حال به  زمان آینده به این مفهوم  است که پول ارزش زمانی نیز دارد .

علت اینکه اکثریت افراد زمان حال را به زمان آینده ترجیح می دهند این است که اولا  هرچه افراد زود تر درآمد را به دست آورند آنرا سرمایه گذاری می کنند و می توانند سود و بازدهی بدست آورند .
حداقل برای همه این امکان وجود دارد که اگر 100 تومان خود را یک سال زودتر دریافت کنند ، در یک بانک سرمایه گذاری نمایند و بهره (سود) دریافت نمایند .

دلیل دوم این است که آینده مطمئن نیست و با خطر همراه می باشد ولی زمان حال مطمئن میباشد .
علت اینکه ما از آینده مطمئن نیستیم این است که اطلاعات ما از آینده ناقص است . هرچه سود و خطر بیشتر باشد ترجیح زمان حال به آینده بیشتر خواهد بود  به نرخی که زمان حال را به زمان آینده ترجیح می دهیم ، نرخ ترجیح زمان گفته می شود  ، اگر شما بین دریافت 100 تومان امسال و 110 تومان سال آینده بی تفاوت باشید یعنی 110 تومان سال آینده را با 100 تومان امسال عوض کنید ، نرخ ترجیح زمان شما 10 درصد است یعنی یک واحد پولی که در زمان حال بدست می آورید را 10 درصد از یک واحد پولی که در زمان آینده به دست می آید بیشتر ترجیح می دهید  حداقل نرخ ترجیح زمان همان نرخ بهره ( سود ) بلند مدت بانک می باشد ، بنابر این ما به جای نرخ ترجیح زمان از نرخ بهره استفاده می کنیم .

فهرست مطالب

مقدمه
ارزش زمانی پول
دلیل وجود ارزش زمانی برای پول
انواع روشهای محاسبه ارزش زمانی پول
تعیین ارزش آتی
تعیین ارزش فعلی
نتیجه گیری

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 26

فرمت فایل: پاورپوینت