آموزش با استفاده از روشهای متنوع یکی از مهمترین چالشهای آموزشی است. در این پاورپوینت به بررسی انواع روشهای تدریس متمرکز میشویم و نقش مدرس و یادگیرنده در هر یک از این روشها را بررسی میکنیم.
روش سخنرانی
سخنرانی: نقل قول ها کلان دانش را انتقال میدهد
سخنرانی یکی از روشهای کلاسیک تدریس است که برای انتقال اطلاعات مناسب است. موقعیتهای مفید برای استفاده از این روش شامل فعالیتهای آموزشی با محوریت ارائه اطلاعات، علاقه شدید یادگیرندگان به موضوع، و عدم دسترسی به منابع جایگزین میباشد.
اشتباهات اجتناب ناپذیر در استفاده از روش سخنرانی
برخی مواقع مناسب برای سخنرانی شامل فعالیتهایی نیستند که به طور اصلی اهداف کاربردی یا تغییر در نگرش را نشان دهند. همچنین، در صورت عدم تعامل ایدهآل یادگیرندگان، این روش ممکن است نتایج بهینهای را نداشته باشد.
نقش مدرس در سخنرانی
کلیدی ترین وظایف مدرس در سخنرانی
- انتخاب محتوای مهم و جذاب
- حفظ سادگی و روانی در ارائه
- اطمینان از ارتباط اطلاعات با تجربیات یادگیرندگان
- استفاده از فنون جلب توجه
- اعمال تنوع در سبک ارائه
نقش یادگیرنده در سخنرانی
نکات کلیدی برای یادگیرندگان در سخنرانی
- گوش دادن فعال به سخنرانی
- تفکر و تحلیل اطلاعات دریافتی
- یادداشتبرداری از نکات مهم
- تعامل مستقیم با محتوا
روش پانل
پانل: تبادل نظر گسترده با اختصاص به تخصص
در روش پانل، چند نفر به عنوان متخصصان در موضوع مشخصی حضور دارند و اطلاعات خود را با گروه یادگیرندگان به اشتراک میگذارند.
نقش مدرس در روش پانل
- دعوت از متخصصان با تجربه
- برگزاری جلسه پیشاز دیدار با گروه
- آمادهسازی اعضای پانل برای مطالعه
- ارائه ساختار و معرفی اعضای پانل
نقش یادگیرنده در روش پانل
مسئولیتهای یادگیرنده در پانل
- آمادهسازی مطلب قبل از جلسه
- ارتباط با اطلاعات جدید با تجارب قبلی
- مشارکت فعال در تبادل نظرها
- شناسایی ایدههای جدید
فهرست مطالب پاورپوینت کارگاه آموزش روش های تدریس
- روش سخنرانی
- نقش مدرس
- نقش یادگیرنده
- روش پانل
- روش جدل / مناظره
- روش نمایش
- روش بازدید میدانی/ اردو
- روش مطالعه موردی
- روش گروه های کوچک
- روش گروه بحث
- روش بارش مغزی/ طوفان فکری
- روش ایفای نقش
- روش بازی های شبیه سازی
- روش مشق و تمرین
- راهنمای انتخاب روش های تدریس
جمع بندی
بهعنوان مدرسان و یادگیرندگان، انتخاب روشهای تدریس مناسب در یک کارگاه آموزشی امری اساسی است. هر روش تدریس دارای نقاط قوت و ضعف خود است و بسته به موضوع و هدف آموزش، انتخاب باید به دقت صورت گیرد. همچنین، تعامل مؤثر مدرس و یادگیرندگان نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت فرآیند آموزش دارد.