پاورپوینت استراتژی در عمل

پاورپوینت استراتژی در عمل

این فایل پاورپوینت شامل 61 اسلاید بوده و در مورد استراتژی در عمل می باشد.

استراتژی در عمل
بیش از 90 درصد از استراتژی ها باشکست مواجه می شوند و ازدستیابی به اهداف اساسی خود باز می مانند
بیش از 70 درصد علت شکست استراتژی ها در مرحله پیاده سازی آنها نهفته است.
دو دلیل عمده برای این مشکل اساسی وجود دارد:
اول اینکه سازمانهامعمولاً با قابلیت های مدیریتی اداره می شوند . حال آنکه پیاده سازی استراتژی بیش از آنکه نیازمند مدیریت باشد نیازمندراهبری است.
دلیل دوم این امرشکافی است که بین لایه استراتژیک (راهبری) و لایه عملیاتی (مدیریتی) سازمانهاوجود دارد .

استراتژی های اصلی

  • استراتژیهای بزرگ
  • استراتژی ثبات
  • استراتژی کاهش
  • استراتژی توسعه
  • استراتژیهای سه گانه پورتر( استراتژیهای ژنریک یا عمومی )
  • استراتژی رهبری هزینه
  • استراتژی متمایز سازی
  • استراتژی تمرکز
  • استراتژیهای چهارگانه شرکتهای ژاپنی
  • ایجاد برتری در چند بعد
  • جستجوی مناطق بی دفاع
  • تغییر شرایط درگیری و نفوذ
  • رقابت از طریق همکاری

استراتژی های بزرگ Grand Strategies

استراتژی ثبات Stability Strategy

استراتژی ثبات به مفهوم حفظ موقعیت موجود است  و این در حالی است که اولاً شرکت یا وضعیت مناسبی داشته و تهدید خاصی در آینده متوجه آن نمی باشد. ثانیاً امکانات و منابع لازم جهت توسعه سازمان موجود نیستند یا زمان و شرایط محیطی اجازه آن را نمی دهد.

استراتژی کاهش Retrenchment Strategy

در حالتی که بنا به هر دلیلی شرکت درصدد کاهش حجم فعالیتهای موجود باشد، از این استراتژی استفاده می شود. انتخاب این استراتژی نشانگر ضعف نیست، بلکه به علت تغییر اولویتها می توان تخصیص منابع را از محصول دارای اولویت کمتر به اولویت بیشتر منتقل نمود.

استراتژی توسعه Expansion Strategy

بر خلاف استراتژی کاهش بوده و در شرایطی است که شرکت به دنبال افزایش و گسترش فعالیتهای موجود باشد.

استراتژی های سه گانه پورتر (عمومی ، ژنریک )

استراتژی رهبری هزینه (Cost Leadership )
هدف از این استراتژی برتری در رقابت از طریق تولید محصول با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا می باشد. بدین منظور روش پیشنهادی پورتر تولید در حجم زیاد و با قیمت کم که اصطلاحاً آنرا اقتصاد مقیاس Economy of Scale می نامند، می باشد.
در این استراتژی شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات استاندارد می کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری کاهش می آید.

خصوصیات استراتژی رهبری هزینه

  • محصول غیر تجملاتی و ساده
  • سادگی طراحی محصول
  • کنترل مواد خام
  • هزینه کم نیروی کار
  • کمک های دولت
  • مزیت محل جغرافیایی
  • نوآوری در تولید
  • اتوماسیون
  • خرید دارائیهای ارزان قیمت
  • کاهش هزینه سربار
  • صرفه جویی ناشی از منحنی تجربه
  • صرفه جویی ناشی از تولید در مقیاس
  • استراتژی های سه گانه پورتر (عمومی ، ژنریک)

استراتژی متمایز سازی Differentiation

کسب برتری رقابتی از طریق تولید محصولی که از دیدگاه مشتریان در مقایسه با محصولات مشابه منحصر بفرد و دارای خصوصیات ویژه باشد.
مقصود از استراتژی متمایز ساختن محصول، این است که محصولات و خدماتی عرضه شود که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول یا خدمتی منحصر به فرد تلقی شوند و به مشتریانی عرضه شود که نسبت به قیمت حساسیت چندان زیادی نشان نمی دهند.

خصوصیات استراتژی متمایز سازی

  • کیفیت محصول
  • قابلیت اعتماد محصول Reliability
  • حفظ حق الامتیاز Patent Rights
  • نوآوری محصول
  • خدمات جانبی
  • خصوصیات ویژه محصول
  • نام و علامت تجاری
  • کانالهای توزیع ویژه

استراتژی تمرکز (Focus)

تمرکز در بخش معینی از بازار برای محدود کردن دامنه فعالیت. با محدود شدن دامنه فعالیت، امکان متمرکز کردن منابع میسر شده و یک برتری رقابتی نسبت به رقبا بدست می آِید.

مقصود از متمرکز کردن توجه بر محصولات و خدمات خاص، این است که نیازهای گروه های کوچکی از مصرف کنندگان تأمین شود.

خصوصیات استراتژی تمرکز

  • تنوع بسیار کم در محصولات
  • بازار محدود و معین
  • حوزه جغرافیایی محدود فعالیت
  • تحقیق و توسعه تمرکز یافته بر روی یک محصول

استراتژی های چهار گانه شرکتهای ژاپنی

ایجاد برتری در چند بعد

برای مثال همزمان در ابعاد کاهش هزینه، بهبود کیفیت، قابلیت اعتماد، فرآیند تولید متمرکز و اعتبار علامت تجاری خود را توانمند ساختن.

جستجوی مناطق بی دفاع

شناسایی خلاءهای بازار رقابت که به علت عدم حضور رقبا رها شده است.

تغییر شرایط درگیری و نفوذ

مانند استاندارد کردن محصولات خود، فروش از طریق کانالهای توزیع ویژه که برای رقبای دیگر قابل دسترسی نباشد (مثلا Crowd Sourcingیاجمع سپاری).

رقابت از طریق همکاری

برای مثال همکاری تنگاتنگ با بانک، یا تأمین کنندگان مواداولیه و قطعات و … که معمولاً منجر به ایجاد مجتمع های صنعتی یا تجاری  می گردد.

  • استراتژی های فرعی
  • استراتژی گسترش پیشرو
  • استراتژی گسترش پسرو
  • استراتژی گسترش افقی
  • استراتژی تنوع
  • همکاری مشترک
  • استراتژی نوآوری
  • استراتژی گسترش بازار
  • استراتژی تعمیق بازار
  • استراتژی گسترش محصول
  • استراتژی عقب گرد
  • استراتژی حذف محدود
  • استراتژی حذف کامل
  • استراتژی بازنگری
  • استراتژی حفظ وضعیت موجود

استراتژی گسترش پیشرو ( Forward Integration )

در صورت انتخاب استراتژی توسعه، یکی از گزینه های استراتژیک می تواند گسترش رو به جلو در چرخه تولید و ارائه با بازار محصولات باشد. برای مثال اگر یک شرکت تولید کننده کفش اقدام به ایجاد یا خرید فروشگاههای کفش به منظور ایجاد شبکه توزیع کفش های تولید خودکند، از این استراتژی پیروی نموده است.
شرکت با خریدن شرکت های پخش یا خرده فروشی ها می کوشد بر میزان کنترل خودبربازار بیفزاید. (استراتژی یکپارچگی عمودی به بالا )

استراتژی گسترش پسرو ( Backward Integration )

اگر استراتژی در جهت عکس چرخه تولیدی و ارائه به بازار محصولات باشد، از این استراتژی پیروی شده است. برای مثال اگر همان شرکت تولید کننده کفش، اقدام به خرید یا ایجاد کارخانجات تولید چرم رویه و زیره یا کارخانه تزریق برای کف کفش و … نماید.
در این استراتژی شرکت می کوشد در اجرای آن میزان مالکیت خود را بیفزاید و شرکت عرضه کننده مواد اولیه را تحت کنترل خود درآورد. (استراتژی یکپارچگی عمودی به پائین )

استراتژی گسترش افقی ( Horizontal )

در صورتی که شرکتی اقدام به خرید شرکتهای رقیب خود نماید اصطلاحاً گویند که از استراتژی گسترش افقی استفاده کرده است.
در این استراتژی شرکت می کوشد رقیب را به مالکیت خود درآورد و بر میزان کنترل خود بر آنها بیفزاید. ( استراتژی یکپارچگی افقی )

استراتژی تنوع ( Diversification )

در زمانی که رقابت تنگاتنگ شده و میزان ریسک افزایش یابد، به منظور کاهش ریسک و فشار رقابت و ضربه خوردن در تجارت از این استراتژی استفاده می گردد. تنوع گرائی عکس استراتژی تمرکز است. یعنی به جای سرمایه گذاری روی یک محصول یا تک محصولی شدن ، در چند زمینه مختلف اقدام به ارائه محصولات می گردد.

فهرست مطالب

انواع استراتژی
خصوصیات  استراتژی
نمونه هایی از استراتژی
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 61

فرمت فایل: پاورپوینت