براورد هزینه آبیاری بارانی

براورد هزینه آبیاری بارانی

آموزش طراحی و اجرای آبیاری تحت فشار
با توجه به افزایش روز افزون جمعیت، سهم دسترسی انسان به منابع خاک کشاورزی و آب مطلوب رو به کاهش است, از این رو می توان فناوری‌های نوینی را برای رویارویی با کاهش کمی و کیفی منابع آب و خاک به کار گرفت.

نتایج تحقیقات و مطالعات مختلف بیانگر آن است که در بخش کشاورزی، آب به شکل‌های مختلف و به میزان زیادی تلف می‌شود به نحوی که بازده کل آبیاری در کشور بین ۳۵ تا ۴۰درصد تغییر می کند. این وضعیت پر مخاطره گوشزد و تاکیدی جدی بر ضرورت مدیریت و بهره وری بیشتر از منابع موجود است, به خصوص اینکه استفاده از روش رایج آبیاری غرقابی باعث هدر رفت ۷۰درصد آب مصرفی می شود.

همچنین به دلیل استفاده نکردن از سیستم های نوین آبیاری به ازای مصرف یک متر مکعب در بخش کشاورزی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم محصولات کشاورزی تولید می‌شود که این میزان با استفاده از سیستم ‌های نوین آبیاری به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم قابل افزایش است.

بنابراین برای جبران کم‌ آبی در بخش کشاورزی که بزرگترین و مهمترین مصرف‌ کننده آب است, تغییر الگوی کشت، بهبود راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری امری ضروری است.

همچنین ببینید : پاورپوینت آبیاری بارانی

نکته اینکه توسعه آبیاری‌های نوین و شبکه‌های آبیاری به ‌عنوان یکی از راهبردهای رشد بخش کشاورزی در برنامه پنجم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته، چنانچه بر اساس این برنامه پیش‌بینی می‌شود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی که هم اکنون حدود ۳۵ درصد است با اجرای طرح‌های آبخوان داری و اصلاح ساختار دشت‌های آبی تا پایان برنامه پنجساله پنجم به ۶۵ درصد افزایش یابد که در این برنامه هر ساله یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سیستم مکانیزه آبیاری تجهیز خواهد شد.

جهت دستیابی به این امر یکی از مهمترین مسائل افزایش آگاهی و دانش کشاورزان و علاقه مندان به استفاده از سامانه های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار می‌باشد، بنابر این بر آن شدیم تا با قرار دادن اطلاعات و جزوات مورد نیاز و مورد تایید به صورت رایگان در اختیار این عزیزان سهم ناچیزی در مصرف بهینه آب کشور داشته باشیم.

لینک دانلود: اصول و مبانی بکارگیری و بهره برداری از سیستم های آبیاری تحت فشار در فضای شهری

لینک دانلود: جزوه درس آبیاری عمومی

لینک دانلود: طراحی سیستم های آبیاری